E-learningová výuková aktivita zkoumá fenomén vlivu cenzury a propagandy na svobodu slova na konkrétním historickém příkladu Československa v roce 1968. Aktivita je určena středoškolským studentům. Jejím absolvováním si žáci/žákyně rozvíjí svoji mediální a digitální gramotnost a občanské kompetence prostřednictvím analýzy a interpretace různých typů primárních historických pramenů. Tyto vybrané dokumenty jim přiblíží období pražského jara a nastupující normalizace. Vytvoří si svůj vlastní názor na omezování svobody slova a vyjadřování zejména v totalitních nebo autoritářských režimech.
Z reakcí studentů, kteří aktivitu absolvovali, vybíráme následující hodnocení:
„Efektivnější a příjemnější než mechanické učení ze sešitu či učebnice.“
„Velice mě překvapilo, že mě vyplňování otázek bavilo. Přiložené materiály mi pomohly pochopit éru komunismu do důsledků. Vymýšlením odpovědí jsem si o tomto tématu zapamatovala víc informací, než drtěním se učiva nazpaměť z učebnice a určitě to bylo záživnější.“
„Tato aktivita mě bavila a líbí se mi její interaktivní zpracování.“
„Rozhodně se mi líbí aktivní práce s dobovými materiály a ukázkami.“
„Líbí se mi tento systém učení, kdy musím formulovat své myšlenky a argumenty. Oceňuji pomocné přílohy ve formě autentických dokumentů.“
„Tato aktivita mi přiblížila události v roce 1968. A ukázala mi, jak je lehké manipulovat s informacemi."
„Na aktivitě se mi velmi líbily rozhovory s pamětníky. Když to člověk slyší od někoho, kdo to zažil, je to mnohem silnější než o tom jen číst. Co se týče nových informací, překvapilo mne to domácí vězení prezidenta Svobody.“
IWItness je e-learningová platforma jako každá jiná, učitelům a jejich žákům schopným komunikace v angličtině ale nabízí i možnost interaktivní střihové práce s více než 1000 filmových interview s plným minutovám indexem a databázemi fotografií a dokumentů. Jde o výborný nástroj k výuce mediální a digitální gramornosti. V anglickém prostředí platformy jsou ale k dispozici i aktivity v češtině. Umožňují práci s multimédii i využití digitálního prostoru ke komunikaci mezi studenty.
Další informace naleznete zde
1 komentářů:
a již se definitivně vyjasnilo zda vojenské cvičení vojsk vs bylo bratrskou pomocí či okupací?
Okomentovat