„Nejpozději v sedmé třídě většina češtinářů znervózní, všechny důležité kompetence a dovednosti jdou stranou, nastává úprk k přijímacímu testu, a tedy tvrdý trénink... Po loňském prvním kole přijímaček jsme se ještě mohli tázat, jestli to opravdu Cermat myslí vážně. Dnes už je jasné, že myslí,“ píše Tomáš Feřtek pro Respekt.cz v úvaze o jednotných přijímačkách na střední školy.
Tomáš Feřtek (eduin.cz) |
Cena, kterou dlouhodobě zaplatíme, bude vysoká. Naučit žáky číst s porozuměním, mít vztah ke knížkám, vyjadřovat písemně to, o čem přemýšlejí, to všechno jsou pro jejich život klíčové dovednosti. Ale vyžadují opravdu hodně času. Zvlášť v době, kdy už základ naší kultury není alfabetický, ale spíš audiovizuální. Místo abychom v tom učitelům pomáhali, nutíme je trávit čas nácvikem rozeznávání zájmen záporných a přísudků jmenných se sponou. Až si zase budeme stěžovat, že děti nečtou, nerozumí pořádně textu a neumí napsat pár vět tak, aby to dávalo smysl, vzpomeňme si na to. Zavedením tohoto typu přijímaček jsme jen urychlili cestu k faktické pologramotnosti podstatné části dospívající populace.
P. S. Některé ty úlohy jsou chytré a zajímavé a určitě by se osvědčily – v odpoledním jazykovědném kroužku. Ale představa, že mám dítě s dyslexií a tímhle způsobem se rozhoduje, zda bude mít šanci studovat…
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat