Ředitel školy Jaroslav Jirásko: Nebezpečí politické manipulace ve škole nevyřeší zákon, ale osobnost učitele

pondělí 9. dubna 2018 ·

„Nelze vyloučit, že případy politické manipulace a agitace se na školách mohou vyskytovat poměrně často. Celá řada učitelů má jasný politický názor, mnozí učitelé jsou členy politických stran a angažují se v samosprávách za různá hnutí a sdružení. Jsou také voliči strany či hnutí, a pravděpodobně tedy s nějakým politickým názorem sympatizují. V uzavřené třídě lze malým dětem snadno sdělit něco, co se právě hodí do politického krámu. V důsledku to je však strašlivé a neomluvitelné,“ píše ředitel základní školy Jaroslav Jirásko v úvaze o místě politické diskuse ve škole. Jeho text přináší aktuální vydání časopisu Řízení školy.


Jaroslav Jirásko (rodicevitani.cz)
Jirásko mimo jiné píše:

Toto nebezpečí na školách neeliminují žádné zákony ani zákazy, ale pouze dvě věci. Kontrola a bdělost (především rodičů, ale i vedení školy) a vysoká občanská a osobní kvalita učitele jakožto profesionála respektujícího pluralitu názorů a diskusi - osobnost učitele uvědomujícího si, že postoje si žáci musejí vytvořit na základě vlastního úsudku, kritického myšlení, s možností výběru z mnohosti a variant. A v tom tkví jádro pudla. Učitel jakožto intelektuální elita národa předurčená ke vzdělávání mladé generace by měl mít určité osobnostní kvality, a to nejlépe právě takové, které patří do moderní školy - kritické myšlení, respekt k jinakostem, pluralitě, dovednost pracovat s informacemi, schopnost propojovat souvislosti.

Je otázkou, jestli je pro potřeby škol opravdu dostačující například absolvent VŠ aprobovaný k výuce tělesné výchovy a zeměpisu s bicepsy velkými jako Alpy, běhající stovku za 11 sekund a odborník na geografii, když víc nemůže nabídnout. Je to opravdová učitelská Osobnost? A jak se jí stane?...

Apatie, nezájem, nevzdělanost, občanská pasivita a názor, že „politika je jen špína“, je cestou k naslouchání silným vůdcům, populistickým heslům a jednoduchým řešením. Demokracie není jednoduché řešení. Velký díl na společenském postoji k politice, k demokracii, k občanským hodnotám a k občanské aktivitě má bohužel školství. Pokud se před diskusí na politická témata bude uzavírat, žáci a studenti se s politickými otázkami budou setkávat jinde. V jaké podobě se dá lehce uhodnout.

Když žáci či studenti ve škole začnou o politice, učitel by se neměl tvářit, že neslyší. Měl by na tuto situaci být připraven a zachovat se jako profesionál. Být nestranný, objektivní, nemanipulativní a pravdivý. Není mnoho témat, ve kterých by se dalo očekávat více názorů, ale u témat politických a občanských tomu tak je. Naskýtá se vzácná pedagogická příležitost, jak nestranně a kriticky pracovat s různými názory, jak vést k přemýšlení o tom, co je na jiných názorech dobrého a špatného, a jak respektovat názor všech. Ukázat, že názor všech je důležitý.

Znám mnoho učitelů, kteří to dokážou. Vím také o mnohých, kteří by v tomto případě způsobili spíše více škody. Jako obvykle bude záležet na řediteli, jak nastaví podmínky ve škole tak, aby připravení a zdatní dostali příležitost a ostatní co nejméně škodili. Problematika politického a občanského vzdělávání je tak důležitá, že čím déle bude ze škol zaznívat, že to nejde, s tím větší intenzitou se nám tento postoj bude vracet ve společenském klimatu. Mnohým by se pak ve společnosti, které je demokracie ukradená, nemuselo žít úplně nejlépe.

Celý text naleznete v dubnovém vydání časopisu Řízení školy (nakladatelství Wolters Kluwer)

4 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
9. dubna 2018 v 11:25  

"Problematika politického a občanského vzdělávání je tak důležitá, že čím déle bude ze škol zaznívat, že to nejde, s tím větší intenzitou se nám tento postoj bude vracet ve společenském klimatu. Mnohým by se pak ve společnosti, které je demokracie ukradená, nemuselo žít úplně nejlépe."

No nevím. Něco to připomíná. Jak slyším o politickém vzdělávání, tak se osypu.

tyrjir řekl(a)...
9. dubna 2018 v 14:53  

Johann Wolfgang Goethe

FAUST

...Ten močál se táhne k horám vzad,
zákeřně otravuje každé moje dílo.
Ó kdyby zmiznul ten hnilobný smrad,
toho ještě dosáhnout by mi bylo milo.

Na nové zemi mohou milióny býti,
není zcela bezpečná, však rozhodně je k žití,
zelené pastviny, půda plodná plně,
kde lidé i zvířata se cítí pohodlně.

Vyhlídku z pahorku přijmou s díky,
hemžit se to tu bude statečnými osadníky,
odtud z širých planin svého ráje
budou bránit hranice domovského kraje.

Když by je chtěl narušit kdosi
společně ho vypíchají jako vosy.
To je to, co vezmu si do hrobu,
a i Ty si hleď tu moudrost chránit:
Jen ten si zaslouží život a svobodu,
kdo je ochoten je dennodenně bránit...

http://doktorfaust.cz/a5c6.html

Unknown řekl(a)...
10. dubna 2018 v 12:22  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Unknown řekl(a)...
11. dubna 2018 v 12:14  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.