„Jsem přesvědčený o tom, že dobrý kantor si žádnou autoritu vydobývat nemusí, prostě ji má. Studenti jsou dokonalým odrazem jeho schopností. Na hodině češtiny můžete samozřejmě uspat čtyřicet hadů, odkroutit si pár cvičeníček a přelouskat osnovy, ale můžete na to jít i zábavnější formou. Já se snažím tuhle konzervativní metodu ozvláštnit,“ říká v rozhovoru pro MF DNES Štěpán Lacina, učitel češtiny na pražském gymnáziu.
Myslím si, že by se učitel neměl tolik přehlcovat. Ohraným argumentem většiny lidí je, že učitel má spoustu volného času, nekonečné prázdniny nebo se pět let snaží, a pak už jen jede z příprav. To ale samozřejmě není pravda. Všechny vědy se dynamicky mění. A pokud učitel chce být dobrý, musí respektovat nejen proměny ve svém oboru, ale navíc musí odezírat náladu z každé konkrétní třídy. Nelze aplikovat jeden mustr na všechny. Nejvýrazněji na sobě tedy asi cítím ten časový pres. Pokud chci uživit svou rodinu, musím pracovat minimálně na jeden a půl úvazku, jinak to bohužel nejde. Ale člověk není stroj, musí mít čas na regeneraci a načerpání inspirace.
Celý rozhovor naleznete v dnešní MF DNES
0 komentářů:
Okomentovat