„Soubor pracovních listů Říkáme si společně je určený školkám a předškolním zařízení, kam docházejí především romské děti ze sociálně znevýhodněných rodin, i rodičům dětí. Pracovní listy Můj den ve školce pomůžou dětem přiblížit prostředí ve školce a pravidla, která by zde děti měly respektovat. Děti si jednotlivá pravidla mohou znázornit i vlastní kresbou na listy, jež lze následně užívat v režimu dne. Další dvě sady pracovních listů - Učíme se hlásky a Pohádka o jazýčku - jsou zaměřené na nápravu a podporu správné výslovnosti u dětí, mohou je využít pedagogové v mateřské škole i rodiče při práci s dětmi doma,“ píše Lucie Kundra v dubnovém vydání Časopisu Řízení školy.
Lucie Kundra (online.rizeniskoly.cz) |
Sada Učíme se hlásky obsahuje 18 pracovních listů - na každém z nich je uvedený postup pro nápravu jedné hlásky, u některých s pomocným obrázkem k výslovnosti. Ve spolupráci s logopedy byly vybrány ty hlásky, u nichž bývají nejčastěji obtíže v předškolním věku. Pracovní listy jsou v češtině, část instrukcí k výslovnosti je také v romštině.
K pracovním listům Učíme se hlásky lze využít i krátká instruktážní videa, která mohou především rodičům pomoci při cvičení výslovnosti s dětmi. Videa názorně představují cvičení na rozvoj výslovnosti jednotlivých hlásek a poslechu. Videa vznikla v české i romské verzi.
Soubory pracovních listů na procvičování výslovnosti doplňuje Metodika pro podporu předškolního vzdělávání. Pedagogům má pomoci v tom, jak podpořit rodiče ze sociálně znevýhodněného prostředí v předškolní přípravě dětí v domácím prostředí. Metodika se zaměřuje především na přípravu dětí k učení se čtení a psaní. Nejnovější výzkumy poukazují na jednoznačnou souvislost učení čtení a psaní s tzv. fonematickým uvědomováním, tedy schopností rozlišovat slova na hlásky, proto je hlavním cílem metodiky dosáhnout u dětí této schopnosti…
Metodika pomůže nastavit adekvátní podporu dětem ze sociálně znevýhodněných rodin i pedagogům, u jednotlivých oblastí je vždy vysvětleno, jaké nedostatky ve vztahu k přípravě na vzdělávání je možné u těchto dětí očekávat a jak postupovat. Důležité je uvědomit si, že s dítětem je třeba procvičovat i aktivity, které se mohou k danému věku zdát nepřiměřené - nelze například učit dítě slabikovat, aniž by umělo jedinou básničku nebo pokud má velmi omezenou slovní zásobu. Proto je nutné věnovat dostatečný prostor zjišťování úrovně znalostí a schopností dítěte a podle toho nastavit na adekvátně dlouhou dobu podporu.
Pracovní listy i metodika jsou ke stažení zde
Celý text naleznete v aktuálním vydání časopisu Řízení školy (nakladatelství Wolters Kluwer)
0 komentářů:
Okomentovat