„Zdravotnictví chybějí lékaři, studenti i učitelé. Zvýšit počet studentů je dobrá myšlenka, která ovšem potřebuje dlouhodobé financování. Vláda je ochotná poslat na vzdělávání lékařů ročně zhruba desetinu toho, co chce utratit za slevu na jízdném pro studenty a důchodce,“ píše Julie Hrstková v Hospodářských novinách.
Julie Hrstková (repro ČT) |
Problém je, že stejně jako stárnou lékaři, stárnou i jejich učitelé. Jestliže bude záhy třetina doktorů v důchodovém věku, o docentech a profesorech to platí již nyní: podle údajů lékařských fakult je 55 procentům docentů a 77 procentům profesorů přes 60 let. Mladí lékaři se do učení moc nehrnou – jestliže platy ve zdravotnictví označují za nedostatečné, potom ve školství jsou ještě zhruba o třetinu nižší. Ani předpokládané zvýšení státních výdajů státu pro lékařské fakulty nedokáže tento rozdíl vyrovnat. Varování představitelů lékařských fakult je nutné brát vážně – pokud nebudou učitelé, nemůže existovat kvalitní vzdělání, které je v Česku stále jedno z nejlepších v regionu. A nekvalitní lékaře žádné zdravotnictví nepotřebuje.
Zdravotnictví se pomalu dostává do fáze, kdy stravuje samo sebe. Správný lékař by se měl vzdělávat celý život a pokud možno také předávat svoje zkušenosti dál. Namísto toho se často věnuje byrokracii, na vzdělávání nemá čas ani chuť a jediné, čím může pomoci, je neodejít do důchodu.
Zdravotnictví je často popisováno jako černá díra – bez ohledu na to, kolik prostředků dostane, vždycky je to málo. Zdravotnictví je ale také věc, kterou potřebujeme všichni. Víc než třeba jízdu vlakem či autobusem se slevou, kterou chce stát dotovat ročně skoro šesti miliardami. Tedy desetinásobkem toho, co hodlá přidat na rozšíření příští generace lékařů.
Celý text naleznete zde
6 komentářů:
lékařů i učitelů produkují naše fakulty nadbytek,po jejich absolutui jsou pak v tržním prostředí,kde vše určuje neviditelná ruka a trhu,taktéž přestaňme žíti v bludu že všichni lékaři budou jen sovové když je více zaplatíte,nudou i blažejové a cvachové...
Zdravotnictví, jako školství má podobné problémy. Jedním je státní řízení. Jen plat lékaře je dvojnásobný platu učitele.
Jen do zdravotnictví si nedovolí kafrat tolik amatérů, jako do školství.
A Cvachů je všude plno. Dnes jim prostředí přeje.
v našem městě jest nedostatek zubařů,absolventů kest dosri a povolání jest to bezesporu výnosné,jenže start znamená 1 mil keš a 1 mil na splátky,na odkoupení praxe a zmodernizování , a který mladý absolvent to má?
obdobně chceli maloměsto nebo vesnice získat obvoďáka musí mu nabídnout bydlení zadarmo,vybavenou ordinaci atd a pak může ulovit nějakého důchodce
a tak důchodci,kteří se musí za doktory trmácet do nejbližšího města 20-30 km by jistě uvítali dopravu zdarma
Pokud je spojka nebo ve významu slučovacím, čárku před ní nepíšeme. Je-li spojka nebo ve významu vylučovacím, čárku před ní píšeme. V případě buď – nebo jde o dvojitý spojovací výraz a před nebo čárku píšeme...
Na rozdil od minula - tentokrat opravdu jen nevecne placam, zadny presah to nema...
Veřejná doprava a to ta po asfaltkách i po kolejnicích je jeden velký nepřehledný bordelíček, cucající státní dotace, který si na konkurenci jenom hraje. Na prvním místě je obrátkovost souprav a autobusů, počet naježděných km kvůli dotacím a někde na konci je možná nějaký cestující. Neexistující jednotné jízdenky, rozparcelované systémy každý kraj jiný pes, absolutně nepřehledné slevy, týdenky drahé skoro jako normální jízda, různé placené karty za 150 Kč, bez kterých se nemůže přestupovat, pásmové jízdenky kdy při přejezdu pásma zaplatíte 12 Kč za 1 km. Nezaplacení nervozní a důchodcovští řidiči, vylévající si svůj vztek zejména na dětech. Nejsou žádné soutěže, jezdí hlavně monopoly jako je ICOM. Soukromník na linku nedosáhne.
A do tohoto kocourkova chcete nalévat další peníze? Nebylo by lepší to celé předělat tak, aby to vydělávalo a nutné dotace byly průhledné a motivovali dopravce aby jezdil pro lidi? Jednotný systém jízdenek po celé republice. Platba za ujetý kilometr, průhledné a spravedlivé slevy, skutečná konkurence a ne ty splašený regia a lea, co si vyzobávaj nejlepší tratě a my jim to všichni nakonec zaplatíme? Proč mám já 160 km od Ostravy platit víc než když někdo jede z Prahy? A navíc pak v dotacích ze svých pěněz na tu jeho jízdenky přispět? Možná by ty ceny veřejné dopravy šli dolů i bez okrádání učitelů...
Okomentovat