V souvislosti se začátkem maturit uvedl Český rozhlas dva rozhovory, jejichž tématem byla mimo jiné kritika centrálního hodnocení slohových prací z češtiny a reakce na ni. „My jsme se rozhodli, že budeme testovat maturanty tak, aby to bylo celostátně srovnatelné, abychom sledovali určitou kvalitu při výstupu toho maturanta a v tom okamžiku samozřejmě se hledala nějaká forma. Našla se forma, která mně se úplně nelíbí, ale je jaksi objektivně hodnotitelná,“ říká senátor a ředitel gymnázia Jiří Růžička pro Čro Plus. Podle něj by bylo lepší, kdyby slohy součástí státní maturity nebyly. Šéf Cermatu Jiří Zíka ale v rozhovoru pro Radiožurnál říká, že žádné změny se v tomto ohledu neplánují.
Jiří Růžička (senat.cz) |
Z rozhovoru s Jiřím Růžičkou:
moderátor Michael Rozsypal: Marek Švehla v týdeníku Respekt napsal, a teď cituji: "Centrální hodnotitele u státních maturit nezajímá kvalita textu, literární nebo ideová nápaditost, neumějí ji v té rychlosti a strojovosti, v níž jsou nuceni pracovat, ocenit. Maturanti si naopak musí hlídat, aby splnili pravidla toho, čemu učitelé říkají funkční styl a slohové postupy." Tak mě zajímá váš názor češtináře, k čemu něco takového vlastně je?
Jiří Růžička: No, ono to asi souvisí s celkovým pojetím té části státních maturit. My jsme se rozhodli, že budeme testovat maturanty tak, aby to bylo celostátně srovnatelné, aby ty výstupy z jednotlivých škol byly nechci říct ani porovnatelné, ale abychom se, abychom sledovali určitou kvalitu při výstupu toho maturanta a v tom okamžiku samozřejmě se hledala nějaká forma. Našla se forma, která mně se úplně nelíbí, ale je jaksi objektivně hodnotitelná.
Michael Rozsypal: Existuje nějaká lepší forma?
Jiří Růžička: Já si myslím, že existuje. Myslím si, že existuje forma ve státních maturitách vůbec ten stylistický útvar nepsat.
Michael Rozsypal: Tak možná se ještě dostaneme k tomu, jak konkrétněji by to mohlo nebo mělo vypadat, ale když jste mluvil o tom celostátním srovnání, tak mě zajímá, jestli kvůli tomu, kvůli tomu, abychom měli celostátně srovnatelné výsledky, nezabíjíme u studentů kreativitu, tvůrčí přístup?
Jiří Růžička: Tohleto si myslím, že není otázka maturit. To je podle mě prostě trošičku zkreslující přístup. My v matematice budeme testovat všechny maturanty a bojíme se o to, že nebudeme rozvíjet v nich nějaké matematické dovednosti. V češtině budeme testovat tedy nějaký stylistický útvar a bojíme se, že nebudeme rozvíjet kreativní přístupy v nich. To je přece otázka výuky. Něco jiného je výuka, něco jiného je pak ten výstup, ta maturita.
Michael Rozsypal: No, ale není to i tak, že když i studenti i kantoři vědí, jak vypadá maturita, že nějakou dobu před maturitou se přece jenom soustředí na to, aby uspěli u té maturitní zkoušky, kór když na to mají jeden pokus?
Jiří Růžička: Tomu rozumím, tomu samozřejmě rozumím, ale to je přesně to, co se, kam se, bohužel, bohužel tedy musím říct, i české školství řítí, k přemíře různého tetování a zapomíná se, že vzdělání není testování prostě a to já považuju za špatné.
Jiří Zíka (repro DVTV) |
moderátor Jiří Chum: Podle Společnosti učitelů češtiny se žáci nedozvědí, kde přesně udělali chybu, protože dostanou jen tu tabulku s hodnocením, nikdo jim u toho neřekne, v téhle větě chyběla čárka, tady byla pravopisná hrubka. Není třeba potřeba ten způsob hodnocení změnit podle vás?
Jiří Zíka: No, z mého pohledu ne, systém centrálního hodnocení písemných prací je založen právě na tom, aby zaručil srovnatelnost hodnocení všech a kritéria jsou postavena tak, že podle tabulky a kritéria nebo tabulek kritéria hodnocení je vždycky dostatečně dobře rozpoznatelné, kde ten žák udělal chybu a za co byl hodnocen, nebo za co byl penalizován.
Jiří Chum: Takže žádné změny, nebo alespoň úpravy se nechystají?
Jiří Zíka: Změny ani úpravy se v tomto případě nechystají. Ono, když si dovedete představit, že to je 69 tisíc písemných prací, představa o tom, že by to byly dlouhé eseje, že by se nějakým způsobem hodnotily, by znamenalo, že se zcela rozvolní ta základní zásada, to je srovnatelnost hodnocení.
Jiří Chum: Takže že by třeba hodnotitelé studentům dali s výsledky seznam chyb, za které jim body strhli?
Jiří Zíka: To je obtížně realizovatelné, protože celý ten systém je postaven na elektronickém, elektronické distribuci písemných anonymizovaných prací, čili ten hodnotitel sám o sobě neví, kdo je ten, který napsal tu slohovou práci, tedy nezná ani identitu školy, ani identitu toho žáka, kterého hodnotí, a to je ten základní princip objektivnosti a srovnatelnosti, který já považuju za velmi důležitý.
Rozhovor s Jiřím Růžičkou je ke stažení zde
Rozhovor s Jiřím Zíkou je ke stažení zde
3 komentářů:
Něco jiného je výuka, něco jiného je pak ten výstup, ta maturita.
To tedy setsakramentsky ano. Vezmete žáka, který měl na dva-tři-pět příkladů 45 minut a řeknete mu, máš 70 minut na 33 příkladů, jinak ven. Čirý sadismus. Ověřování výsledků vzdělávání by neměli provozovat sociopaté.
"Našla se forma, která mně se úplně nelíbí, ale je jaksi objektivně hodnotitelná."
"Tomu rozumím, tomu samozřejmě rozumím, ale to je přesně to, co se, kam se, bohužel, bohužel tedy musím říct, i české školství řítí, k přemíře různého testování a zapomíná se, že vzdělání není testování prostě a to já považuju za špatné."
"Státní část maturity nikomu nic nebere. Naopak! Dává nebývalé možnosti
zlepšit kvalitativně školní maturitu." (Cituji z dopisu, který mi pan senátor napsal 6. 1. 2011. Tehdy byl čelným představitelem Asociace ředitelů gymnázií.)
ad Karel Lippmann
Senátoru Růžičkovi určitě slouží ke cti, že dokázal svůj názor změnit, když zjistil, kam to celé spěje, případně již dospělo.
Ale možná jste to tak myslel, neboť oba dobře víme, že existují zabedněnci, kteří budou státní maturitu slepě hájit nejspíš až do smrti.
Zcela totiž přehlížejí obrovskou daň, kterou za domnělou objektivitu platíme.
Okomentovat