Venkovní výuková aktivita podporuje pozorovací schopnosti žáků a rozvíjí jejich vnímavost k přírodě, která je obklopuje. K realizaci je potřeba najít místo, kde se na různorodých stanovištích (stinná a osluněná stanoviště) vyskytují rozmanité druhy rostlin s listy o různých odstínech zelené barvy.
Následně žákům pokládá další otázky – proč jsou listy rostlin zelené a co způsobuje to, že rostliny z rozdílných stanovišť mají odlišný odstín zelené apod. Žáci patrně z výuky budou znát, že rostliny mají chloroplasty a v nich zelené rostlinné barvivo – chlorofyl, který způsobuje zelenou barvu rostlin. Už ale možná nebudou vědět, že chlorofyl silně absorbuje elektromagnetické záření v oblastech odpovídajících modré a červené barvě, což způsobuje, že odražené světlo se jeví jako zelené. Proto tedy zelená barva rostlin.
Dále žákům na konkrétních rostlinách z různorodých stanovišť ukáže, že barva rostlin často souvisí s prostředím, ve které rostlina žije. Rostliny rostoucí na stinných stanovištích zpravidla obsahují více chlorofylu. To způsobuje tmavší barvu listů rostlin na zastíněných stanovištích v porovnání s rostlinami rostoucími v místech, která jsou po většinu dne osluněná. Kromě toho upozorní žáky, že rostliny obsahují i jiná barviva, která výsledné zbarvení listů ovlivňují.
Učitel následně vyzve žáky, aby se rozdělili do malých skupin (2–3 žáci ve skupině). Každá skupina si vyzvedne proužek obsahující různé odstíny zelené barvy, které je možné v okolní přírodě pozorovat. Tyto proužky je možné vyrobit ze vzorkovnic barev běžně dostupných v obchodech, které se specializují na prodej barev pro malování interiérů. Proužky s různými odstíny zelené, kterou je možné v okolní přírodě u rostlin pozorovat, je možné ještě pro dlouhodobější použitelnost výukové pomůcky zalaminovat.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat