Jakub Holec: Určování rostlin s využitím chytrých aplikací. (Jak zatraktivnit nezáživné pasáže botaniky)

úterý 3. dubna 2018 ·

Už delší dobu jsem přemýšlel, jak využít digitální technologie v oblasti výuky pro žáky většinově nepříliš záživné botaniky, kdy se žáci, často pouze z obrázků, učí poznávat naše významné zástupce rostlinné říše. Naštěstí existuje záživnější varianta, která v dětech nemusí nutně navodit dojem, že rostliny jsou prostě nuda… Stačí si vyrazit doslova pár metrů od školy na nějaké bezpečné a alespoň částečně zelené místo a rostliny zkoumat. Zkoumání rostlin však není o jejich určování a memorování rodových a druhových názvů nejčastějších zástupců české květeny... Zkoumání rostlin je dle mého názoru především o pozorování typických znaků rostlin, na základě kterých rostliny porovnáváme a třídíme do skupin.


V této oblasti je zajímavou možností využití chytrých aplikací, které umožní rostliny identifikovat. Tím ale nechci tvrdit, že se děti už nemusí nic učit nazpaměť, ale spíše doporučuji využít těchto aplikací k podpoře vlastního učení žáků. Ta může spočívat třeba v tom, že jako žák mám během terénní vycházky do okolí školy zkoumat rostliny, které se zde vyskytují ve velké četnosti. Důležitým předpokladem pro mé další badatelské snažení je, že dokážu rostliny pojmenovat. Hned poté se mohu vrhnout na zkoumání třeba četnosti populace dané rostliny v místě, zkoumání stanovištních podmínek, záznam dat a jejich následnou prezentaci. Tím ovšem nemyslím prezentaci pomocí PowerPointu.

No a jsme u jádra věci. Nedávno jsem narazil na aplikaci, která dokáže poměrně přesně určit vyfocenou rostlinu. Název aplikace je PictureThis – Plant Idetification. Moje osobní zkušenost je taková, že funguje poměrně spolehlivě, tedy alespoň na úrovni určování rodového názvu rostliny, často se ale zadaří i s druhovými názvy. Samotná aplikace umožňuje uživateli jednoduše vyfotit kteroukoliv rostlinu (třeba takzvanou „pokojovku“ či umělou rostlinu) a po krátkém prohledávání databází navrhne název vyfocené rostliny. Danou fotografii je následně možné porovnat s dalšími fotografiemi nabízených druhů rostlin v databázi, kterou utváří uživatelská komunita kolem vlastní aplikace. Názvy rostlin jsou uvedeny v angličtině a latině, následuje jejich popis v angličtině. Je tedy jasné, že samotná aplikace pro „běžného“ žáka naší základní školy tolik neřeší… Na druhou stranu dnes máme snadné možnosti si rychle dohledávat české názvy.

Přínos aplikace vidím především v tom, že nemusíme žáky nutit učit zpaměti poznávat rostliny (často jen z kreseb dostupných ve skoro každém kabinetu biologie), ale můžeme je nechávat rostliny skutečně zkoumat, přičemž identifikace určitého počtu rostlin je prostředkem v samotné podstatě zkoumání... Pak nezbývá než věřit, že si žáci z části zapamatují to, nad čím aktivně bádali, a některé rostliny naší květeny dokážou poznat i bez využití digitálních technologií.

Celý text naleznete zde

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.