„V průběhu zdlouhavé maturity se zase pohádáme o to, jestli by studenti měli vědět, co je epizeuxis. A státní úředníci budou jistě zas nadšeni ze zkoušky z matematiky, ke které se přihlásí opět o něco méně studentů, zato jich o něco více bude neúspěšných. Bude to pro ně jasný důkaz, že stát zatnul lajdákům tipec. Prosím, takto ne. Už to skončeme. Přestaňme si hrát, že státní maturita v této podobě má smysl. Nemá. Žádný,“ píše David Klimeš na Aktuálně.cz.
David Klimeš (twitter.com) |
Stát se chová naprosto neracionálně. Je nedůstojné a také velmi neekonomické, aby čtyřleté vzdělávání bylo zakončeno 16 procenty vyhozených od maturity (v případě matematiky více než pětinou). Pokud je číslo tak vysoké, pak se to nedá svést jen na lajdáctví studentů, ale i na vzdělávací systém, který neumí učit, ale zato umí velmi dobře vyhazovat.
Povinná maturita z matematiky od roku 2021, respektive 2022, pak musí děsit každého, kdo si tohoto předmětu doopravdy váží. Už nyní studenti utíkají od matematiky, kterou třeba kdysi měli i rádi, k maturitě z jiných předmětů, protože se bojí vyhazovu. Stát zjevně uplatňuje v tomto předmětu jiný standard vůči nabytým a osvojeným znalostem než u jiných vzdělávacích oblastí. A když to neumíme změnit, tak jim to pěkně celé dáme ještě navíc povinně.
To je hrozné. Takhle znechutit studentům matematiku snad nikdo nikde ještě nedokázal.
Celý text naleznete zde
1 komentářů:
Z komentářů pod původním článkem,
""stát umí velmi dobře vyhazovat". Jsem přesvědčen, že středních škol (resp. oborů) zakončených maturitou je u nás zcela nadbytečné množství. Důsledkem pak je, že na tyto obory se hlásí "studenti", kteří na to absolutně nemají (promiňte, ale v praxi to vidím). Čehož důsledkem je pak samozřejmě velká neúspěšnost u maturit."
Namísto toho, aby stát zajistil plnohodnotné vzdělávání pro všechny typy žáků, raději skrze tzv maturitu "velmi dobře vyhazuje" a skrze státní přijímačky "velmi dobře třídí". Je to levnější. Ukojí to elitáře. Nemá to chybu.
nebo
Tady jde bohužel o něco jiného, jde o to, že si na slabších študácích státní úřady vylévají svojí neschopnost dozírat na kvalitu středních škol.
Protože - obtížnosti maturity by měla odpovídat (aspoň v požadovaném minimu) výuka i zkoušení matematiky na každé SŠ během celého studia.
Chtěl bych si to dozírání státu na kvalitu sš představit, ale nemohu. Není totiž jasné, co to kvalitní sš je. Je to vyselektovaná nalévárna? Nebo je to škola s téměř 100% úspěšností u maturit? Nebo škola, která úspěšně vzdělá i nevyšlechtěné a neprobrané žáky? Nebo je kritériem procento přijetí a setrvání na vš? Nebo procento (ne)zaměstnaných absolventů? Třeba je to vyhodnocení těch záludných otázek typu, používají vaši učitelé moderní metody výuky, na konci testu ověřování výsledků vzdělávání z dílny čši? Dokud se nevyjasní základní otázky, co to kvalitní vzdělání a vzdělávání vlastně je a čemu slouží, není možno efektivně státně dozírat na kvalitu škol.
Okomentovat