V médiích se objevují zkreslené a skutečnou situaci deformující informace o financování podpůrných opatření žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Na základě dostupných informací EDUin zpřesňuje obraz o financování podpůrných opatření společného vzdělávání (inkluze) a souvislosti s údajným snižováním odměn učitelů v jejich nenárokové části. Problém evidentně vychází z odlišných odhadů nákladů na platy asistentů. Je ale patrné, že kraje nemusejí omezovat učitele na platech. Vše záleží na jejich vlastním odhadu a řešení.
Ministerstvo školství tento postup zpochybňuje a tvrdí, že kraje nemusí krátit odměny pedagogů kvůli inkluzi, neboť se jim dle doložených nákladů na inkluzi zvyšují rezervy, ze kterých mohou tyto náklady hradit.
Z vyjádření z Jihomoravského kraje, které získal EDUin, vyplývá, že kraje jednotně nebudou přistupovat ke krácení odměn pedagogů ve prospěch inkluze. „Některé krajské úřady přistoupily ke krácení nenárokových složek platu z důvodu zabezpečení dostatečné rezervy na pokrytí podpůrných opatření, zejména asistentů pedagoga. Jihomoravský kraj ke krácení nenárokové složky nepřistoupil. Vývoj počtů asistenta pedagoga v novém školním roce nelze spolehlivě predikovat. Pouštíme se sice na „tenký led“, ale situaci jsme takto vyhodnotili. Na rozdíl od MŠMT, které předpokládá, že počty asistentů se nebudou již výrazně zvyšovat, my takové stanovisko nesdílíme. Již v letech, které předcházely „společnému vzdělávání“ jsme evidovali každoročně výrazný nárůst asistentů pedagoga. Situace od nového školního roku je tedy skutečně s velkým otazníkem. Domníváme se však, že pokud nebude nárůst počtů asistentů pedagoga skutečně výrazný, tak situaci zvládneme z rezervy. V případě nečekaného vývoje bychom se obrátili na MŠMT s požadavkem na řešení,“ říká Jana Pejchalová, radní Jihomoravského kraje zodpovědná za oblast školství.
Z vyjádření ministra školství v demisi zároveň vyplývá, že problém odlišných odhadů nákladů na asistenty pedagoga spočívá v tom, že školy získávají na jejich platy vyšší částky, než říká odhad kalkulující se zařazením asistentů do určité platové třídy.
Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Celý spor o tom, zda je přednější učitel či inkluze, je dezinterpretací základního faktu, a tím je kritické podfinancování vzdělávacího systému. Při 50 miliardách ročně navíc, kterými bychom se přiblížili průměru OECD, bychom tento problém nemuseli řešit. V našem auditu upozorňujeme, že vláda musí řešit primárně tento problém, jsou to ostatně dva pilíře stávající strategie vzdělávací politiky. Ne hloubat nad tím, který z těchto dvou rozpočtových titulů je důležitější. Šíření zkreslených informací ničemu dobrému nepřispívá.“
Zdroj: Tisková zpráva EDUin
4 komentářů:
Nevím, proč EDUin používá slovo "údajného" ve větě "Na základě údajného vyjádření Krajského úřadu Moravskoslezského kraje se v médiích objevily zobecněné informaci o tom, že kvůli snižujícím se neinvestičním výdajům, kam spadají právě náklady na tzv. inkluzi, dojde k všeobecnému snížení prostředků původně určených na odměňování učitelů."
Jde o oficiální ověřenou informaci publikovanou již 23.2.2018 přímo Moravskoslezským krajem, což lze snadno ověřit: http://www.pedagogicke.info/2018/02/msk-rozpoctovana-vyse-nenarokovych.html
Situaci průběžně mapujeme zde:
http://www.pedagogicka-komora.cz/2018/02/bude-inkluze-financovana-na-ukor-platu.html
Ohlasy ze škol:
Královéhradecký kraj: "Mínus 240 000 na platech bez odvodů" (ředitelka MŠ)
Středočeský kraj: "Naší mateřské škole chybí přes 60 000 na nárokové složky, tj. asi 0,25 úvazku. Normativ, na který dosáhneme, nám byl ponížen o část, kterou kraj dal na dohody."
Středočeský kraj: "Na jednotřídce mi chybí 70 000 na základní platy. Když seberu úvazek, nepokryji provoz."
"Ze Středočeského kraje mi dorazil schválený rozpočet na rok 2018. Stále jsme v kategorii MŠ celodenní do 106 dětí. Zkrátili nám normativ - jak na provoz, tak na pedagogy. Nemám statutární zástupkyni a dle propočtů musím odebrat osobní. Chybí mi přes 200 000 Kč. Na dotaz mi na KÚ odpověděli: Museli jsme snížit úvazky, jelikož nám z MŠMT přišlo málo peněz. Na nároky Vám dáme, ale víc nemáme."
Od roku 2012 jsem neviděla ani korunu osobního ohodnocení. Před rokem 2012 jsem na jiné škole dostávala 2500,- Kč, což se ale od krize v roce 2008 postupně snižovalo na nějakých 1200,- Kč.
Nikdo z kolegů Vám dnes neřekne, zda také nic nebere. Sdělí Vám to pouze blízcí přátelé.
My jsme střední škola s plnou kapacitou 16 tříd, cca se 30 žáky na třídu a 40 kantory. Odměny dostáváme pouze jedenkrát ročně v nijak závratné výši, pouze tak maximálně do 5000,- Kč.
Ale od některých kolegů, kteří přišli na tuto školu odjinud jako já, jsem se dozvěděla, že i při nízkém počtu žáků a nenaplněnosti tříd byli zvyklí brát nemalé osobní příplatky na své předchozí škole.
Zajímalo by mě proto, jak je to s osobními příplatky jinde. Také suplování se u nás absolutně vůbec neproplácí, vše je jen jako dohled nad žáky a ani za ten se nevyplácí žádné symbolické odměny, jako to mají na jiných školách (cca 100,- Kč za 1 hodinu dohledu).
Okomentovat