"V osobní rovině mě nejvíce zasáhlo uvědomění, co všechno mi způsobily školy, do kterých jsem tak dlouho chodil. Tolik ztraceného času, který jsem mohl využít mnohem lépe. Mohl jsem následovat své zájmy, ponořit se hluboko do témat, která mě v tu chvíli bavila. Místo toho jsem seděl tisíce hodin v lavicích a poslouchal učitele, kteří se mě snažili naučit fakta, data, bez hlubších souvislostí, bez většího zájmu, často zkreslené polopravdy, či dokonce lži," vysvětluje ekonom Jiří Košárek, proč před šesti lety založil iniciativu Svoboda učení, která usiluje o to, aby se děti mohly vzdělávat samy bez osnov a kontrol podle svého uvážení, svých preferencí a prostřednictvím zážitků. Aktuálně.cz přináší rozhovor s mluvčí iniciativy Zdeňkou Staňkovou.
Zdeňka Staňková (svobodauceni.cz) |
"Když se nám chce, jdeme do muzea, na výlet na hrad nebo zámek nebo třeba do akvaparku. Občas se mnou chodí na schůzky, což se jí až zas tak nelíbí, anebo si hraje s ostatními dětmi," popisuje.
"Ona sama zjistí, co k čemu potřebuje"
"Když ji něco zaujme, najde si informace na internetu nebo se podívá na nějaký dokument," dodává Staňková s tím, že se všechny důležité věci, jako je čtení, psaní a počítání, naučila její dcera postupně sama. Role matky je tak spíše průvodcovská: "Zodpovědnost je na dceři, ne na mně. Ona sama zjistí, co k čemu potřebuje. Já jsem její průvodce, když chce."
Zdeňka Staňková si myslí, že není důležité, jestli její dcera bude umět trojčlenku nebo Pythagorovu větu, protože si to bude moci kdykoliv zjistit. "Mým cílem je, aby byla šťastná, spokojená a byla si vědoma své zodpovědnosti, hranic, limitů a možností. Aby věděla, že se může kdykoliv pro cokoliv rozhodnout, když překoná nějaké překážky," upřesňuje.
Myslí si, že v případě, že její dcera bude chtít dále pokračovat na střední a vysokou školu, zvládne se na přijímací zkoušky připravit sama nebo s pomocí jiných lidí a vědomosti vyučované ve škole jí chybět nebudou. I proto, že školní systém zná dcera nejen od svého staršího bratra, který celou povinnou školní docházku absolvoval v lavicích, ale také od svých vrstevníků, se kterými se pravidelně potkává.
Přiznává však, že domácí vzdělávání nemusí být vhodné pro každého a mělo by být otázkou volby rodičů i dětí: "Každý máme nějaký názor na to, jak má fungovat vzdělávací systém, a je samozřejmé, že to, jakým způsobem funguje teď, nemůže vyhovět všem. Ale právě proto je špatná centralizace. Myslíme si, že systém by se měl rozvolnit a umožnit dětem i rodičům rozhodnout se, zda chtějí do školy chodit."
Staňková také dodává, že současný vzdělávací systém není přizpůsoben tomu, co je po dětech vyžadováno - aby byly samostatné, kreativní a zodpovědné. "Systém byl vytvořen pro výchovu dělníků u pásu," myslí si. Podle ní by další možnosti vzdělávání mohly pomoci také dětem, které jsou "onálepkovány" jako hyperaktivní či mimořádně nadané.
Celý text naleznete zde
6 komentářů:
Systém je rozvolněný až až...
Děti mají od dob Marie Terezie možnost se rozhodnout, jestli do školy chodit chtějí. Já občas chtěl, občas nechtěl...
Už asi deset let se mohou i rozhodnout, zda do školy chodit budou nebo ne...
Já su tak šťastné...
Řekl to Venclovský, když po usilovném dlouhodobém tréninku a jednom neúspěšném pokusu přeplaval kanál La Manche.
"Dcera je na domácím vzdělávání, protože řekla, že nechce jít do školy. A já jsem neviděla důvod, proč bych ji do toho měla nutit."...
Zdeňka Staňková si myslí, že není důležité, jestli její dcera bude umět trojčlenku nebo Pythagorovu větu, protože si to bude moci kdykoliv zjistit. "Mým cílem je, aby byla šťastná, spokojená a byla si vědoma své zodpovědnosti, hranic, limitů a možností. Aby věděla, že se může kdykoliv pro cokoliv rozhodnout, když překoná nějaké překážky."
Hezký (den, rok, deset dvacet let?)!
Znáte ten příklad experimentálního zkoumání jevu téměř nepravděpodobného?
Posadíme opičáka před klávesnici a budeme pozorovat, zda se mu náhodnými údery podaří bezchybně napsat Tři mušketýry. Nebo třeba Krále prstenů či Lízin let do nebe. Možné to je. Jen ta pravděpodobnost, že se mu to dopravdy podaří, je téměř nulová...
Sedl jsem k internetu a zjistil jsem, že trojčlenka i Pythagorova věta existuje... Tak to je dobré. A teď půjdu do néjakého muzea. Určité ne do Muzea Jana Amose Komenského. Střihnu si asi Muzeum pedagogických populistů, je-li vůbec nějaké...
J.Týř
PS: Ono to nějaké to muzeum, archiv či depozit pedagogických populistů možná přeci jen někde je. Eduin, Česká škola? Co myslíte, vážení kolegové?
Pokud budou rodiče v masovém měřítku učit děti doma, jak bude systém kompenzovat úbytek pracovních sil v produktivním věku? Škola je přeci odkladištěm dětí, jehož cílem je uvolnění rodičů k produkování výrobků a služeb. Proto se školský systém musí snažit, aby ze škol udělal místo odkud opruzelé děti masově neutíkají.
v montovnách chybí 200 000 lidí
jistě jest třeba dáti rodičům svobudu volby a přitom respektovat zájmy státu,kest potřeba oddělit školství státní od soukromého,povinnou školní docházku pouze 5 let a pouze na státních školách a pak ať si každý metá kotrmelce,buď škola státní za státních podmínek a zdarma mebo škola soukromá za podmínek majitele,velmi prosté
Když maminky chtějí školky pro děti už od dvou let, aby mohly chodit co nejdříve do práce, tak mi pak nesedí, že by s dětmi školou povinnými chtěly zůstávat doma, aby je mohly samy vyučovat.
Děti mají buď ženy samoživitelky nebo chudobné rodiny. Bohatí si pořizují nanejvýš jednoho potomka.
Okomentovat