Učitelka Andrea Svobodová: Na středoškoláky se řítí povinná maturita z matematiky i cizího jazyka. Mnohým to zničí život.

pondělí 26. března 2018 ·

„Kdyby zavedli povinnou maturitu z matematiky v době, kdy jsem byla na střední škole, mohla bych to rovnou zabalit a zapomenout na vysokou školu, kterou jsem pak vystudovala. Byla bych naprosto bez šance,“ píše učitelka angličtiny na středním odborném učilišti Andrea Svobodová pro server Rodiče vítáni.


Svobodová pokračuje:

Takže cítím velkou účast se studenty, na které kletba povinné maturity z matematiky padne ve školním roce 2021/2022. Šla jsem se schválně podívat na výsledky maturitní zkoušky z matematiky z jarního termínu 2017...  Jsou to výsledky žáků, kteří si maturitu z matematiky zvolili dobrovolně. Nejspíš proto, že cizí jazyk byl pro ně ještě větší strašák. Z celkového počtu maturantů to bylo pouhých 25,2 %, zbytek volil cizí jazyk...

Ze všech maturujících z matematiky u maturity neuspěla celá pětina. Úplně nejhůře dopadla střední odborná učiliště bez technického zaměření. Tam jich propadlo celých 66 procent.

Tito absolventi zůstali poté pouze se základním vzděláním, protože výuční list separátně od maturitní zkoušky již neexistuje. Propadli jste? Máte smůlu, nemáte řemeslo, nejste nic. O moc lépe nedopadly ani SOU s technickým zaměřením, jejichž absolventi za předpokladu, že zkoušku nezvládli na druhý pokus, zůstali rovněž pouze se základním vzděláním. Maturitní zkoušku z matematiky si jich zvolilo 34 procent, neuspělo 43 procent.

Při pohledu na taková čísla pak není příliš těžké odhadnout, jak budou výsledky vypadat, až bude maturita z matematiky povinná pro všechny. Problém ovšem nebudou mít jen žáci středních škol, kterým nejde matematika. Jelikož studenti nebudou mít na výběr a kromě zkoušky z matematiky budou muset skládat rovněž zkoušku z cizího jazyka, značně to zkomplikuje život i skupině, které nejdou jazyky.

Jako učitelka angličtiny na nástavbových oborech mám zkušenost právě s takovými studenty. Přicházejí z tříletých učilišť, kde je úroveň výuky jazyka o úroveň níž a problémy v předmětu se s nimi s největší pravděpodobností táhnou už od základní školy. Ani dva roky studia na nástavbě s vysokou hodinovou dotací jejich hendikep nevyrovná tak, aby angličtinu ovládali alespoň na základní komunikativní úrovni. Přitom se často jedná o velmi šikovnou a talentovanou mládež. Mezi chlapci, kteří na nástavbu přichází z technických oborů, jsou tací, kteří umí zvládat složité matematické operace bez tužky a papíru, ale v cizím jazyce se zaseknou i u zcela základních frází.

Přesto tohle drama velká část odborné i laické veřejnosti schvaluje. Maturitu přece nemůže mít každý, tvrdí. A znamená to tedy, že ne každý má právo dělat to, co umí a co ho baví? Znamená to, že jsem neměla vystudovat vysokou školu, neměla jsem napsat tento článek, měla jsem skončit se základním vzděláním? A ti kluci, které učím na učňáku angličtinu, která jim tak zoufale nejde, ti kluci, ze kterých by mohli být skvělí fachmani, ti taky mají skončit špatně, protože holt máme nějaké standardy? Ve společnosti, kde po vás všude chtějí ten správný papír, tohle povinná maturita snadno zařídí. Nemáte ji, máte smůlu. Velkou smůlu.

Dokud škola učí matematiku – nebo cizí jazyky – tak, jak učí, dokud se nevěnuje všem dětem, pomalým či rychlým, nemá nárok je prosívat tímto hrubým sítem zvaným povinná maturita a ničit jim životy. Pokud studenti následně nenajdou uplatnění v tom, nad čím strávili dlouhé čtyři roky studia, jen proto, že neudělali tuhle nesmyslně školometskou maturitu, pomyslná vyšší úroveň vzdělanosti nám jako společnosti je houby platná. Škola by neměla bránit lidem, aby mohli svobodně uplatnit své schopnosti.

Celý text naleznete zde

10 komentářů:

Tajný Učitel řekl(a)...
26. března 2018 v 8:38  

Přesné. Toto můžete vysvětlovat centralistům donekonečna, životy žáků je nezajímají. Zajímá je ochrana svátnosti vzdělání v podobě něčích subjektivních konstruktů typu "ale tohle musí maturant znát". Mají nadhled.

mirek vaněk řekl(a)...
26. března 2018 v 11:21  

Ono by to chtělo se na tu maturitu připravovat.

mirek vaněk řekl(a)...
26. března 2018 v 11:26  

Druhá věc je, proč jdou maturovat učni. Na nástavbu by měli jít jen ti nejlepší.
A maturuta by neměla být podmínkou k podnikání.

tyrjir řekl(a)...
26. března 2018 v 11:28  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Tajný Učitel řekl(a)...
26. března 2018 v 11:46  

Celé generace musely absolvovat povinné maturity z cizího jazyka i matematiky a žádná tragédie to nebyla.

Velice doufám kolegové, že vnímáte rozdíl mezi socialistickou školní a dnešní státní maturitou v závodně-zaškrtávacím provedení.

Tyrjir. Svými nesmyslnými výrony nutíte redaktora k mazání vašich příspěvků a pak mu vyčítáte že je cenzor. Teď byste vy nejraději cenzoroval co publikovat a co ne. Vnímáte tu nebetyčnou blbost? Založte si vlastní tirjir platformu a neničte už diskuzi.

Datel řekl(a)...
26. března 2018 v 12:23  

Myslím, že rozdíl vnímám. Ale současní maturanti by tu naší (školní a částečně státní) maturitu neudělali ani náhodou. Např. současná maturita z M je jen a pouze k smíchu.

tyrjir řekl(a)...
26. března 2018 v 12:42  

současní maturanti by tu naší (školní a částečně státní) maturitu neudělali ani náhodou. Např. současná maturita z M je jen a pouze k smíchu.

Napsal pan Datel.

Pane Datle, jste, myslím, tím svým vzdělávacím konzervativismem možná trochu vedle. Zapomínáte totiž, že kompetence vyhřívat se na neoliberálním multi kulti sluníčku vede dnes mnohdy k úspěšnému a spokojenějšímu životu spolehlivěji než nějaké znalosti...

J.Týř

Tajný Učitel řekl(a)...
26. března 2018 v 14:03  

Myslím, že rozdíl vnímám. Ale současní maturanti by tu naší (školní a částečně státní) maturitu neudělali ani náhodou. Např. současná maturita z M je jen a pouze k smíchu.

To je proto, že je připravujeme na cermat a ne na školní maturitu.

Karel Lippmann řekl(a)...
26. března 2018 v 18:01  

Pokračující trend třídit mladé lidi podle kritérií, která stále více ignorují rozsah lidských schopností, jen prohlubuje úpadek vzdělání. O vzdělání už vlastně nelze hovořit, jde jen o nucený výcvik z velké části k něčemu, co člověk v dané podobě nebude nikdy potřebovat, ba naopak, v pohledu na vzdělání mu bude jen škodit. Současné volání po pochybné selekci je svou podstatou útokem na vzdělání. Výsledky se dostavují. Místo zamyšlení nad tím, zda zvolené metody nejsou zásadně vadné, se většinově volá po jejich dalším utužení. Jenže snažíme-li se "vylepšit" něco, co je vadné ze své podstaty, výsledek bude ještě horší. Jak dlouho v tomto trendu hodláme ještě pokračovat?

BP řekl(a)...
27. března 2018 v 23:09  

Paradox už vznikl tím, že v době, kdy se začala zavádět jednotná státní maturita jako společný výstup ze všech středních škol, byli učitelé donuceni vytvořit ve školách soukromé ŠVP.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.