Ministr školství Robert Plaga dnes na vládě získal příslib navýšení peněz na spuštění reformy financování regionálního školství. Reforma financování, která zajistí spravedlivější rozdělení peněz mezi školy, se tedy nebude o rok odkládat, jak předpokládal původní návrh, a bude spuštěna od 1. ledna 2019. Na spuštění reformy je nutné navýšení rozpočtu o zhruba 11 miliard korun.
Z požadované částky 11 miliard korun by téměř polovina měla jít na vyrovnání regionálních rozdílů v odměňování učitelů, další prostředky by směřovaly do možnosti dělení výukových hodin. Stávající normativní systém financování podle počtu žáků nepostihuje dostatečně specifika jednotlivých regionů a mezi kraji jsou velké rozdíly ve výši finanční podpory na vzdělávání ve stejném typu škol. V rámci reformy bude školám stanoven maximální rozsah přímé pedagogické činnosti hrazený ze státního rozpočtu. Díky tomu by se tak zohlednila rozdílná velikostní a oborová struktura škol v krajích, finanční náročnost podpůrných opatření a rozdílná platová úroveň pedagogů v jednotlivých školách.
Zdroj: Tisková zpráva MŠMT
3 komentářů:
Tak jsem měl pocit, že zdravý rozum zvítězil. Ale jak vidno, ne. Syndrom páchání dobra je tu znovu.
Bohužel (je hrozné, že to tak musím napsat) jsme škola, o kterou je zájem, společně se zřizovatelem se staráme, aby se zaměstnanci i žáci u nás měli dobře a mohlo se ve škole hlavně učit. Ano, máme poměrně početné třídy. Ale taky máme možnost kvalitní učitele finančně ohodnotit.
Spočítal jsem si, jak by to vypadalo v letošním školním roce při použití Phmax (při cca 530 žácích). Ano, mohli bychom mít o 6 pedagogů více a třídy dělit, či vytvářet více skupin. Ale už dnes se potýkáme s významným nedostatkem učitelů na volné posty - prostě nejsou…
reforma vyrobí školy jednu jako druhou (z hlediska odměňování zaměstnanců). Ano, jednoznačně si polepší méně naplněné školy.
Ale dodnes nejsou jasné parametry nápočtu financí na jednotlivé školy. I v reformě je normativní výpočet, a to financování pedagogické práce (nárokové složky + nenárokové složky). O financování nepedagogických zaměstnancích (konkrétní částky, počty) se vlastně nic neví.
Když si vzpomenu na diletantsky zpracovanou a připravenou inkluzi, tak nemám vůbec žádnou důvěru ke kvalitě připravené reformy! Je doufám všem jasné, že se třebas za rok bude hledat a škrtat každá koruna stejně jako u inkluze?
Už se ví, kolik nových učitelů bude třeba v roce 2019 v souvislosti s reformou financování přijmout? A hlavně kde se vezmou? Z ministerstva financí padl návrh, že se navýší úvazky...
Školy, které za stávající situace měly naplněné třídy, s reformou přijdou o peníze, které měly jako rezervu, a tedy na nenárokové složky. Školy, které za stávající situace byly hůře naplněné, dostanou peníze tak, aby pokryly hodiny nastavené v ŠVP. Ti, kdo budou chtít dělit třídy či vytvářet nové skupiny v rámci výuky, na to dostanou peníze. Problémem je, že musí na nové úvazky najít kvalifikované učitele a musí mít prostorové kapacity, kde dělení mohou realizovat.
Modelujme menší vesnickou školu s 1. stupněm. Obvykle má k dispozici 5 kmenových tříd + např. jazykovku a výpočetku. Další prostory na dělení asi nemá…
Tato škola bude ale mít jistotu, že všem PP bude schopna zaplatit tarify. Jistá nejistota stále panuje u nenárokových příplatků - kdysi se mluvilo o normativu 1660 Kč/učitele (později toto číslo Pícl popřel s tím, že bude asi vyšší). Pořád ale platí, že toto je jediná možnost, jak se budou platit osobní příplatky (včetně osobních příplatků pro vedení školy, které asi nebudou ve výši 1600 Kč) a odměny! Žádná jiná rezerva u pedagog nevznikne. U nepedagogů se tvrdí, že rezerva vznikat bude stejným způsobem jako dnes. Od roku 2017 se už ale nikde konkrétní číslo nenároku neobjevilo.
Dále máme příplatky - z listopadu 2016 mám prezentaci s posledně pro mne prezentovanou hodnotou 750 Kč na příplatek za vedení (na ten se učitelé z normativu pro vedení "složí" = vzorová škola = 5 učitelů + ředitel = 6 x 750 = 4.500 (pokud bude řediteli přiznán příplatek vyšší, bere jej z nenároku). Třídnictví = 5 učitel + ředitel = 6 x 460 = 2.760 = rozděleno mezi 5 učitelů činí průměr 552 Kč. Ano, předpokládejme, že zde budou nějaké další normativní parametry, které toto zohlední (ale stále nejsou ředitelům nikde představeny)!
Je to smutné, je to smutné… a odbory i mnohé asociace jsou spokojeny - tomu prostě nerozumím.
Okomentovat