Podle exkluzivního průzkumu společnosti Ipsos souhlasí s návratem dílen a pozemků do rozvrhu základních škol více než devět z deseti Čechů. Praktická výuka by žáky podle nich nasměrovala ke studiu techniky. Drtivá většina respondentů si také myslí, že manuální práce by měly být ve výuce propojeny s novými technologiemi. Téměř tři pětiny lidí s tímto názorem rozhodně souhlasí, dalších 35 procent zvolilo odpověď „spíše souhlasím“. U obou otázek platí, že míra souhlasu se zvyšuje s rostoucím věkem respondentů. Informuje iDNES.cz.
Hana Stýblová (repro ČT) |
Bohumil Kartous ze vzdělávacího think-tanku EDUin však tvrdí, že nic takového není třeba. Školy podle něj za stávajících podmínek nemohou většinou víc než oprášit koncept pracovní výchovy z 80. let. Může nastat problém s tím, jak dostat technologie do školských dílen a pozemků a jak s nimi naučit učitele pracovat.
Kartous navíc argumentuje proměnou pracovního trhu. „Ve školní přípravě na pracovní činnosti bychom se měli v prvé řadě věnovat tomu, co člověk potřebuje ve službách: spolupráce, komunikace, řešení problémů a vynalézání nových řešení, dovednost rozhodovat se. Služby tvoří většinu pracovního trhu a tento nárůst bude pokračovat. Naopak manuální činnosti z pracovní kvalifikace pomalu mizí,“ říká Kartous.
S tím nesouhlasí Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a jeden z iniciátorů návratu dílen do škol. „Se stejnou logikou bychom mohli zrušit tělocvik, protože není předpoklad, že se někdo bude sportu dále věnovat, nebo práci s počítači, protože se předmět může pojmout nezajímavě,“ říká.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat