Čtyři z pěti dotázaných učitelů uvedli, že mediální výchova není v českém školství vnímána jako významné téma. Učitelé se domnívají, že většina veřejnosti pohlíží na tyto vzdělávací snahy jako na kontroverzní. Nejdůležitějším cílem mediální výchovy je pro 36 procent pedagogů rozvoj kritického myšlení studentů.ČTK informuje o průzkumu, který provedla organizace Člověk v tísni ve spolupráci s agenturou Median.
Na mediální výchovu podle 82 procent respondentů nezbývá moc času. I přesto je více než polovina z nich pro zachování výuky průřezově ve více předmětech. Samostatný povinný předmět mediální výchova by upřednostňovalo 17 procent vyučujících, 27 procent je pak nakloněno výuce formou volitelného předmětu nebo semináře. Téměř polovina vyučujících by výuku mediální výchovy svěřila někomu jinému než vyučujícím běžných předmětů, jako je čeština či dějepis. Zhruba čtvrtina by považovala za ideální, aby se tomu věnovali specializovaní pedagogové nebo lidé z praxe, tedy třeba novináři. Nyní se mediální výchova nejčastěji vyučuje v rámci občanské výchovy či českého jazyka.
Tři čtvrtiny vyučujících v průzkumu uvedlo, že pociťují nedostatek kvalitních výukových materiálů. Čtyři pětiny zmínily, že jim chybí potřebné znalosti a dovednosti, což patrně souvisí s tím, že se většina z nich (72 procent) nezúčastnila žádného relevantního kurzu nebo školení.
V průzkumu byli v prosinci a lednu osloveni vyučující všech středních škol v Česku, kteří se mediální výchově věnují. Dotazník vyplnilo 218 z nich.
Celý text naleznete zde
5 komentářů:
jsou u nás pouze dvě fakulty mediál komunikací (praha,zlín) a jejich absolventi se ve školství rozhodně nevyskytují,nicméně se do naší ulice přestěhoval z práglu angličtinář (abs ff),který vystudoval i fmk,nejprve šel na gymplu,kde mu sdělili že nezájem,že média řeší v rámci it,na základce se ho ředitel zeptal (přičemž pod 40let) cože jsou ty komunikace,jesli je to něco s pc a "drátama",a že oni na pc maji někoho externě....
Základní otázkou, myslím, je jakou etiku, motivaci a mediální kompetence i obyčejnou lidskou slušnost má mediálně protěžovaná a ze zahraničí financovaná tzv. neziskovka s názvem Člověk v tísni. Nedělám si o tom velké iluze. Stačí mi, když se podívám, jakou úlohu hrál Človék v tísni při konferenci Budoucnost pro školu I *, v diskusích o tzv. inkluzi atd.
Doufám, že nový ministr školství nebude dál "ohřívat polívčičku Človéka v tísni v DVPP", jak se o dalším vzdělávání pedagogů jeho zástupce na výše zmínéné konferenci vyslovil*. DVPP je záležitostí školského resortu a případně krajských a obecních samospráv a učitelských organizací. Samozvané neziskovky typu Člověka v tísni nemají, myslím morální, věcný ani jiný závažný nárok do DVPP intervenovat.
J.Týř
* Viz
od 21.40 min - T. Habart, zástupce nevládní organizace Člověk v tísni: … Problémy spol. vzdělávání (SV) lze řešit postupně. Klíčová je teď finalizace vyhlášky a příprava školského terénu na za SV na postupný přechod k uplatňování systému podpůrných opatření. Novela zákona i vyhláška jsou dobrou cestou k podpoře péče o všechny děti. Měli bychom se zaměřit na efektivní implementaci podpůrných opatření (a přestat se zabývat diskusí o zrušení přílohy RVP ZV). Zákonný rámec inkluze je dobrý, jen zatím nebyla stanovena systémová podpora. Vyhláška by měla zajistit peníze pro podporu SV, aby učitelé mohli učit a nemuseli po večerech psát projekty pro jejich získání. Klíčová je role školských poradenských zařízení a s novelou ještě vzroste. Jsou to školy, které ponesou zodpovědnost (pozn. JT: snad spíš tíhu) za efektivitu podpůrných opatření. Otázka: Jakou konkrétní metodickou podporu od září 2016 školy dostanou? Člověk v tísni spolupracoval při tvorbě Katalogu podpůrných opatření. Je to (i) jeho polívčička. Otázka na MŠMT zní: Jakým způsobem bude MŠMT pracovat s tímto katalogem? Katalog se týká i dětí sociálně znevýhodněných. Zde je odhad nákladovosti ze strany MŠMT příliš malý. Člověk v Tísni spočítal náklad minimálně 35 000 Kč na žáka (a školní rok?) a ten může být i větší, až 100 000 Kč. Od 1.9.2015 bude zrušena příloha RVP ZV a školy se začnou ptát, kde jsou peníze na podpůrná opatření. Co s tím MŠMT udělá? (27.40)
http://www.ceskaskola.cz/2015/11/video-1-rocnik-odborne-konference-skola_23.html#comment-2837888943404475645
http://www.ceskaskola.cz/2015/11/konference-msmt-skola-pro-budoucnost.html
a což teprve jejich činnost v rusku v době čečenské války!
Průzkum: 80 % učitelů nemá potřebné znalosti pro výuku mediální výchovy. Ta není vnímána jako důležitá
Tento článek zveřejila Česká škola v sobotu 3. března 2018 se Štítky: Člověk v tísni, mediální výchova, názory
Pane Komárku, vy jako šéfredaktor České školy nevíte, že výchova se nevyučuje? Proč v České škole zveřejňujete ideologickou propagandu pochybné neziskové organizace?
Škola je podle Ústavy ČR i podle Listiny základních práv a svobod, která je součástí ústavního pořádku ČR, prvotně vzdělávací instituce. Žádný zákon ČR ani mezinárodní dokument neurčuje škole především vychovávat a neurčuje ani rodičům a dětem podrobovat se ideologizaci školního vzdělávání.
J.Týř
"I přesto je více než polovina z nich pro zachování výuky průřezově ve více předmětech. Samostatný povinný předmět mediální výchova by upřednostňovalo 17 procent vyučujících, 27 procent je pak nakloněno výuce formou volitelného předmětu nebo semináře."
Počítám, že 100-(17+27)=56 je ta "více než polovina"...
Anketa, v níž prostor nabízených možností není úplný, stojí za starou bačkoru... Na to není potřeba ani kritické myšlení nebo mediální výchova... Na to stačí šesťácká matika a trocha odžitého...
Okomentovat