Až 66 procent kantorů uvedlo jako překážku, nebo dokonce významnou překážku ve společném vzdělávání přeplněné třídy. „Učitelé říkají, že optimální počet žáků ve třídách by byl okolo dvaceti,“ sdělila Lucie Plešková z Nadace OSF, která se podílela na průzkumu "Rok poté − dopad reformy společného vzdělávání". Základní školy, které Lidové noviny oslovily, se k tomuto názoru přidávají.
Pravoslav Němeček (repro ČT) |
Potíž není jenom ve vzrůstu asistenta. Jeho náplní práce je žákovi ukazovat, jaké cvičení má vyplnit, předčítat mu zadání, vysvětlovat, jak má úlohu vyřešit. Velké riziko tedy je, že bude ostatní žáky rušit. „Již od té doby, co začala inkluze naplno platit, říkáme, že je nutné snížit počet žáků ve třídách,“ říká Pravoslav Němeček, ředitel českobudějovické školy a zároveň viceprezident Asociace ředitelů základních škol.
Přesto školy slýchávají kvůli zasedacímu pořádku kritiku. „Některé maminky si stěžují, že jejich děti, které mají asistenta, sedí vzadu. Když máte ve třídě ale třeba jenom dva žáky, kteří mají asistenta, je to pro učitele strašně těžká práce,“ vysvětluje ředitel Mikuš. Praxe tak někdy vypadá tak, že žák s asistentem odejde na chvíli z hodiny jinam, kde si ujasní zadání úkolu, a zase se do třídy vrátí.
Podle ředitele Mikuše to ale nejde řešit momentálně jinak. Upozorňuje, že do základních škol v posledních letech nastupují silné populační ročníky. A vzhledem ke způsobu financování škol není možné rozdělit 60 dětí v ročníku do tří tříd, ale jen do dvou.
Celý text naleznete v dnešních Lidových novinách
0 komentářů:
Okomentovat