„Vláda plánuje přidat učitelům. To je jistě dobře. Investice do školství a vzdělávání jsou investice do budoucnosti. A to vůbec nejlepší možné. Během následujících deseti let by to mělo být zhruba 400 miliard. Je to obrovská částka, která se vymyká běžné představivosti. Tolik stály dohromady všechny dálnice, které máme. Nebo bychom mohli dvakrát dostavět Temelín. Chystaným navýšením se snad konečně dostaneme alespoň na průměr OECD. Přesto se nemohu zbavit nepříjemného pocitu. Nejen že nikde nevidím promyšlený plán, jak s tou gigantickou částkou naložit, ale ani nevidím, že by to někdo promýšlel,“ píše Ondřej Šteffl v Lidových novinách.
Ondřej Šteffl (facebook.com) |
Otázka „Proč přidávat učitelům?“ má pořád odpověď: Protože mají nízké platy. To je sice pravda a není to dobře, ale nevypadá to, že by se někdo zabýval tím, čeho chceme vlastně zvýšením platů dosáhnout a jak to uděláme. Když jen tak bez rozmyslu přidáme učitelům, může se klidně stát, že to kvalitu vzdělávání našich dětí nijak nezvýší. Dokonce není ani jisté, že to zlepší postavení učitelů.
Než začneme dávat stovky miliard na platy učitelů, měli bychom si vyjasnit mnoho věcí. Máme nechat na ředitelích, jak peníze rozdělí? Kolik ředitelů by si s tím dokázalo dobře poradit? Kolik teď a kolik, kdybychom jim k tomu poskytli přípravu nebo podporu? Nebo je lepší připravit platový (kariérní) řád? A když řád, má být jeden centrální, nebo různé krajské? Taky si ho každá škola může udělat sama, tak jako si každá škola povinně dělá řád školy. Jaké jsou zahraniční zkušenosti? Anebo máme navýšit platy plošně? Dost možná, že nejlepší je nějaká kombinace, ale jaká?
To všechno ovšem můžeme rozhodnout, teprve až budeme mít v ruce data a analýzy, až budeme rozumět stavu, souvislostem, znát překážky, možnosti, potřeby, rizika. Víme třeba, co vlastně učitele motivuje ke kvalitnější práci s dětmi? Jsou to peníze, nebo spíše jiné věci? V loňské anketě Edukační laboratoře, ve které se vyjádřilo 1470 učitelů, jen 23 procent z nich uvedlo navýšení platů jako cestu ke zlepšení své práce. Zato 66 procent by uvítalo snížení administrativy a 33 procent snížení počtu žáků ve třídě. Nebylo by třeba dobré na každých dvacet učitelů do škol přidat jednoho pracovníka, který by za učitele řešil administrativu? To by stálo pouhé tři miliardy ročně. Nebo máme raději dát učitelům notebooky a každých pět let půl roku volno? Nevíme. Možností je spousta.
Celý text naleznete v dnešních Lidových novinách
1 komentářů:
"Tady máš, Hurvajs, housle," řekl Spejbl Hurvínkovi a dodal "Smyčec ti koupím, až se na ně naučíš housti."
S panem Štefflem lze jako obvykle v mnohém souhlasit i nesouhlasit. Týká se to, myslím i této nové páně Štefflovy hudby.
J.Týř
Okomentovat