„Žáci přijdou do třídy, sednou si, zkonzumují hotové poznatky a potom je v testu píší na papír. To je nepřipraví na situaci na trhu práce ani je nevybaví do osobního života,“ vymezuje se Lenka Štěpánová, předsedkyně České středoškolské unie, proti takzvané frontální výuce a českému střednímu školství. Podle ní chybí ve školách kritické myšlení, schopnost řešit problémy, být flexibilní a adaptovat se. Rozhovor přináší Radio Wave.
Lenka Štěpánová (twitter.com) |
Bylo by naivní si myslet, že středoškoláci stojí jednotně v opozici proti ministerstvu nebo systému vzdělávání, který nefunguje. „Existují sociální bubliny gymnázií, odborných škol a učilišť. Máme odlišné vnímání světa okolo sebe, nelze generalizovat. Ale myslím, že nejvíc středoškoláky štve, že jsou pasivní objekty. Ve výuce i ve struktuře vzdělávání,“ rozebírá Štěpánová.
„Na gymnázia nechodí ti nejchytřejší, spíše děti ambiciózních rodičů, kteří mají lepší socioekonomické zázemí. Z devátých tříd pak odchází lidé, kterým někdo dává najevo, že nejsou tolik chytří, ale to vůbec není pravda. Spíš mají horší rodinné a finanční poměry.“
Podle Štěpánové se s takovými pak už ve společnosti tolik nepočítá, jsou považováni za nevzdělatelné. Vnímání gymnazistů jako elity národa odmítá. „Lidé z učňáků nejsou slyšet v té veřejné debatě, to chceme změnit. Jsou nedílnou součástí veřejného prostoru.“
Celý text a rozhovor ke stažení naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat