Děti na základní škole se vrátí do dílen. Jen místo hrabiček a hoblíků dostanou do ruky ovladače dronů nebo 3D tiskárny, aby si uměly vytisknout kryt na mobil. Návrh Asociace malých a středních podniků se setkal v posledních dnech s kritikou, má ale její předseda Karel Havlíček si za ním stojí. A podporu má i u premiéra v demisi Andreje Babiše (ANO). "V tuto chvíli vzniká pracovní skupina, kde jsou zástupci podnikatelů a ministerstva školství a projednávají všechny varianty," sdělil ve čtvrtek HN Babiš s tím, že příprava propojení manuální výuky s novými technologiemi ještě nějakou dobu potrvá.
Karel Havlíček (amsp.cz) |
Kritici argumentují třeba tím, že na školách chybí pro moderně pojaté dílny učitelé nebo peníze na vybavení. "Ať pan Havlíček nejprve zajistí 3D tisk, naučí učitele s tím metodicky pracovat a pak prosazuje. Zvolil špatné pořadí," oponuje Bohumil Kartous ze vzdělávací organizace EDUin.
Pracovní činnost nemá jen svou manuální či technickou povahu, připomíná s tím, že většina lidí pracuje ve službách. "Práce je komunikace, péče o jiné lidi, kreativní produkce. To vše by měla taková výchova a vzdělávání obsahovat," míní.
Ministr školství Robert Plaga (ANO) se zatím do velkých změn nehrne s tím, že by dílny odklonil do volitelných kroužků. "S ohledem na poměrně vysokou hodinovou zátěž a obsahovou naddimenzovanost současných rámcových vzdělávacích programů jako realističtější vidím nejdříve podporu v rámci neformálního vzdělávání," komentoval Plaga.
Celý text naleznete zde
3 komentářů:
jestli kapitalisté něco chtějí nechť si to zajistí nebo u státu za peníze objednají,
Na chodbě ministerstva školství bylo nalezeno mrtvé dítě. Vyšetřující policista šel přirozeně nejprve za ministrem a ten mu řekl
"K této věci Vám mohu říci jen jedno. Mám dva důkazy, že nikdo z ministerstva s tím nemá nic společného."
"O jaké důkazy jde ?" ptal se policista.
" Tak tedy zaprvé: Jde o normální zdravě narozené dítě. Na tomhle ministerstvu ještě nikdo nic, co by mělo hlavu a patu, během devíti měsíců neudělal."
"A ten druhý důkaz?"
"Jak jistě víte, dítě je produkt lásky. Na tomhle ministerstvu ještě nikdy nikdo nikomu nic z lásky neudělal."
Důkazy byly shledány důvodnými a vyšetřování bylo přeneseno jinam.
http://www.ceskaskola.cz/2017/05/novinkycz-nahradit-valachovou-by-mohl.html#comment-3469237295355855852
Ministr školství Robert Plaga (ANO) se zatím do velkých změn nehrne s tím, že by dílny odklonil do volitelných kroužků. "S ohledem na poměrně vysokou hodinovou zátěž a obsahovou naddimenzovanost současných rámcových vzdělávacích programů jako realističtější vidím nejdříve podporu v rámci neformálního vzdělávání," komentoval Plaga.
Havlíček je ale přesvědčen, že se prostor na dílny najde. "Sto miliard korun z veřejných peněz jsme dali do výzkumných center. Ročně nás stojí čtyři miliardy a my se budeme bavit o tom, že nebudeme mít na to, abychom vybavili moderní praktickou výuku na základních školách? Jsou na to zdroje, jenom se musí umět najít," míní Havlíček, který radí i Babišovi s výzkumem.
Obávám se, že dokud nebude mít Národní ústav pro vzdělávání (NÚV). který má ten systém RVP/ŠVP na svědomí, nestane se v technickém vzdělávání nic podstatného. Pan Havlíček má pravdu, ale starého fondočerpačského psa novým kouskům nenaučíš... Jsem názoru, že do vedení MŠMT mohl přijít někdo nový, kdo by to vzal víc za správný konec.
NÚV nemá řádně jmenovaného ředitele už víc než tři roky. Nejprve ho zastupoval nynější vzdělávací náměstek z MŠMT Pícl. Po jmenování K. Valachové ho zastupovala bývalá náměstkyně Úlovcová a loni se toho zase ujal V. Pícl. Po odvolání bývalého řádného ředitele V. Hořejšího se v NÚV, myslím, nic podstatného k lepšímu nezměnilo. Je to, myslím, pořádná ostuda, že i za nového ministra školství tento stav pokračuje.
J.Týř
No, myšlenka se v mediálním prostoru recykluje asi druhý týden, takže nic nového k ní neřeknu...
Jen mne zaujal ten Kartous: "Ať pan Havlíček nejprve zajistí 3D tisk, naučí učitele s tím metodicky pracovat a pak prosazuje. Zvolil špatné pořadí..."
Eduin, co vidím, tak každý měsíc natlačí do veřejného prostoru nějaké finské moudro a pak kolem něj tančí... Neviděl jsem nějaké zajištění a naučení učitelů metodicky pracovat. Volí špatné pořadí imrvére...
Okomentovat