„Jedním takovým majákem stability a ostrůvkem jistot v rozbouřeném moři je české školství. Jak s oblibou říkám: jsou tam nadšení lidé, lidé s moderním myšlením, lidé ochotní pracovat za málo peněz, protože chtějí učit a baví je to – ale výsledek je tak rakousko-uherský jako knír Franze Josefa. Někde je chyba a pojmenování té chyby se stalo oblíbenou publicistickou disciplínou,“ píše Martin Malý pro Hospodářské noviny.
Martin Malý (arduino101.cz) |
Před časem vzbudil menší poprask další nápad, co by mohlo naše školství provozovat. Tentokrát šlo o pracovní vyučování – ony legendární "pozemky a dílny"... Takových nápadů chodí spousta a není to nic proti ničemu… Proč ne. Ve stejné době přišla i Armáda ČR s tím, že by bylo dobré zavést brannou výchovu.
Jak píšu: Proč ne? Ty nápady jsou v podstatě rozumné. Trošku se jen bojím realizace.
České školství je, jak jsem už psal, ostrůvek jistot, klidu a stability, který se nějakými novotami nenechá zviklat nebo překvapit. Vlády přicházejí a odcházejí, ale škola zůstává. Bohulibý záměr dokáže resort přetavit do koncepcí, komisí, pracovních skupin, výborů, podvýborů a dalšího aparátu, a pokud se idea ukáže příliš houževnatá, že ji ani toto nezabije, následuje realizace, která připomíná ze všeho nejvíc státní zakázky: někam se něco nakoupí, někde se někdo proškolí, stojí to velké peníze a nakonec se ministr vyfotí s ředitelem školy, kde to přes to všechno dopadlo dobře a dává to smysl. Na ostatních školách to buď nemají, nebo to sabotují, přičemž nejrafinovanější způsob sabotáže je ten, že to učí přesně podle shora dodaných pokynů...
Školy by neměly připravovat svářeče, soustružníky nebo programátory; měly by připravovat žáky na to, aby si našli práci ve světě, co přijde za dvacet let. Že nevíme, co za dvacet let bude potřeba? To máte pravdu, ale s velkou mírou pravděpodobnosti víme, jaké schopnosti budou užitečné. A jestli je něco opravdový průšvih, tak právě to, že spousta věcí, co tvoří tradiční základ české školy (naučit se informace, odříkat je při zkoušení, naučit se zpaměti vzorec a použít ho v umělém příkladu), to nebude.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat