Digitální gramotnost (DG) je pojem, který se často vyskytuje ve strategických vládních i nevládních dokumentech. Jednou věcí je digitální gramotnost definovat, jinou, jak ji učit. Co konkrétně žákům předat? Z publikací zkušených odborníků vyplývá, že k její výuce se nejčastěji využívají hravé problémové úlohy a simulace, které ke svému splnění vyžadují kognitivní i technické dovednosti. Tím mají žáci získat potřebné kompetence, které se jim můžou hodit k osobní realizaci a zlepšení kvality jejich života. Z toho ale stále není jasné, jakými konkrétními způsoby a přes jaké dovednosti tuto gramotnost vyučovat.
Vicki Davis (twitter.com) |
Vicki Davis nezbytné schopnosti žáků v oblasti digitální gramotnosti rozděluje na životní (proactive) a zkušenostní (experiential). Těch životních klíčových, které její žáci musí mít, je devět:
1. Hesla
Tvořit kvalitní hesla a adekvátně s nimi nakládat.
2. Soukromé informace
Uvědomit si nebezpečí zveřejnění soukromých informací, podle kterých je uživatel jednoznačně identifikovatelný.
3. Osobní informace
Znát důsledky sdílení osobních informací, které poskytují o uživateli řadu dalších informací.
4. Tagování fotografií a označování lidí
Uvědomit si rizika spojená s možností automatické identifikace osob na snímcích publikovaných online.
5. Legální zdroje a publikování
Používat adekvátních a legálních zdrojů pro vlastní práci, a tu publikovat pod otevřenou licencí.
6. Citace
Umět citovat a důsledně to dělat.
7. Bezpečnost především!
Umět se bránit před viry a dalším nebezpečím internetu.
8. Slušnost a netiketa
Dodržovat zásady slušného chování a tyto zásady si zautomatizovat.
9. Digitální stopa
Mít pod kontrolou vše, co po sobě v online světě zanecháváme.
Vicki Davis přiznává, že diskutovat o jednotlivých tématech nestačí. Má-li žák skutečně dospět k „účelnému a bezpečnému užití digitálních technologií…“ , musí disponovat i druhou složkou digitálních kompetencí – zkušenostmi. Proto přidává potřebu zkušenostního vyučování.
Zkušenost může žák získat jen hlubší prací s tématem. Jednou z možností rozproudění diskuze či navození tématu může být aktivita, při které žáci zjišťují, zda je sdělení pravdivé, nebo jde o fikci. Autorka ve své výuce používá nejčastěji následující stránky: Snopes, TruthOrFiction.com, Threat Encyclopedia, aby na nich našla buď bláznivé pravdy, které jako pravdy nevypadají, nebo naopak pravdivě se tvářící lži.
V našich podmínkách podobné aktivity a tipy do výuky přináší například Jeden svět na školách. V sekci o mediálním vzdělávání nalezneme řadu audiovizuálních lekcí obsahujících kvalitní a neotřelé výukové materiály.
Vhodnou metodou budující zkušenost může být projektové vyučování. Vicki Davis navrhuje například výměny rolí učitele a žáka. Žáci mají za úkol vytvořit tutoriál, či prezentaci k tématu.
Jednou z devíti klíčových životních schopností je kontrola digitální stopy. Vicki Davis místo ustáleného pojmu „digital footprint“ používá snad ještě přiléhavější „digital tattoo“ (digitální tetování). Sám o sobě již vyjadřuje stálost a obtížnost dodatečné editace.
Celý text naleznete zde
1 komentářů:
Pod pojmem "digitální gramotnost" mám schováno mnohonásobně více obsahu s různou prioritou pro různý věk a zaměření žáků.
Okomentovat