Mají učitelé a učitelky právo vyžadovat splnění domácích úkolů? Diskuzi vyprovokoval otec jednoho z prvňáčků, který vymohl u ředitele příslušné školy pro svého syna výjimku. Zástupce školy totiž uznal, že chlapec úkoly dělat nemusí, když nebude chtít, aniž by riskoval jakýkoliv postih. Je na čase zvážit, za jakých okolností a zda vůbec je dobré na plnění domácích úkolů trvat? V rámci pořadu Českého rozhlasu Pro a proti diskutovali zmíněný otec, který vystupuje pod nickem „Táta parťák“ a patří k iniciativě Svoboda učení, a středoškolská učitelka Lucie Tykalová.
A dodal: „My se Svobodou učení razíme princip dobrovolnosti a sebeřízení ve vzdělávání. Pokud jsou děti za tohle trestány, tak to ubíjí jejich přirozenou motivaci se učit. My věříme, že děti jsou naprogramovány se učit a naučit se vše, co potřebují,“ vysvětluje. Pokud do toho začnou zasahovat tresty a motivace, dítě už se učí pro odměnu, nebo aby nedostalo trest.
Středoškolská učitelka a blogerka Lucie Tykalová říká, že učitelé většinou nastavují pravidla na začátku školního roku a rodiče se k nim mohou vyjádřit. Vadí jí přizpůsobování si toho, co rodiči nevyhovuje, během roku.
„Co se týká motivace, tak to je složitá otázka, protože je pravda, že prvňáčci se obvykle do školy těší. Ale škola a vzdělávání je překonávání nějakých překážek a učení se nějakým pravidlům a přizpůsobování se kolektivu. Naučit se učit, naučit se pravidelně pracovat, prostě bolí,“ konstatuje v diskusi Lucie Tykalová.
Zdůrazňuje, že je důležitá důvěra mezi učitelem, rodičem a dítětem. Funkce domácích úkolů je podle ní zřejmá a ona i jako rodič bere jako přínosné, dělat s dcerou domácí úkoly, protože si tím ověřuje práci učitelky i to, jaké dělá dítě pokroky.
Celý text a diskusi ke stažení naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat