Pedagogičtí asistenti dělají často něco jiného, než by měli. Ministerstvo bilancovalo inkluzi za loňský rok a zjistilo, že velká část asistentů nepomáhá učiteli, ale asistuje dítěti. Učitele totiž nikdo nenaučil, jak asistenty efektivně využít. To je jeden ze závěrů, ke kterému došla analýza ministerstva školství. Ta se zaměřila na to, jak školy v loňském školním roce využívaly inkluzivní opatření. Stejně vidí situaci čerstvě zveřejněná zpráva České školní inspekce za první pololetí letošního školního roku. Informuje MF DNES.
Kromě toho ministerstvo hodlá zjednodušit množství administrativy, s níž se musí vypořádávat učitelé. To by mělo být hotovo do konce roku. Podle ministra školství Roberta Plagy (ANO) nejde o dramatickou změnu, spíš o revizi nastavení. „Z analýz nevyplývá, že by systém inkluzivních opatření vyžadoval nějaký zásadnější zásah,“ říká ministr.
Méně papírování učitelé i ředitelé škol určitě uvítají, snížení asistentských platů méně. Už teď mají pomocníků nedostatek. Jenže podle ministerstva školství školy asistenty z velké části nevyužívají způsobem, který by odůvodnil plat blížící se výši platu začínajícího učitele. „Ukazuje se, že často fungují spíše jako osobní asistenti žáka než asistenti pedagoga,“ říká Plaga. Nelíbí se mu ani praxe, kdy učitel posadí žáka s asistentem stranou. „Je to alarmující. V takovém případě žádné společné vzdělávání neprobíhá,“ dodává ministr.
Podle zprávy školní inspekce jsou mezi školami i mezi jednotlivými učiteli obrovské rozdíly v tom, jak pedagogické asistenty využívají. „Někteří učitelé neumějí s asistenty pracovat, spolupráce může být pouze formální a v důsledku neefektivní,“ konstatuje zpráva, která vychází z analýzy více než 700 škol.
„Velký problém je, že neexistuje žádný standard, který by práci asistenta popsal. Tím pádem je na různých školách pojímána různě,“ říká Ondřej Andrys, náměstek ústředního školního inspektora.
Celý text naleznete v dnešní MF DNES
0 komentářů:
Okomentovat