„Napíšeme na tabuli částku 12 200 do závorky (73, 20Kč) za 40 hodin práce týdně, žáci
mají za úkol rozepsat nutné měsíční výdaje a vyjít právě s těmi 12 tisíci a 200
korunami (nájem, jídlo a další věci, které jsou dle jejich názoru nutný měsíční výdaj),
pak se pokusí na internetu najít byt nebo pokoj nebo ubytovnu v místě, které jim
učitel zadá, místo si učitel vymyslí a umístí sem jejich fiktivní pracoviště. Cena
ubytování musí odpovídat položce, kterou jsou ochotni/schopni vydat žáci za nájem,
pokud nenajdou ubytování v místě svého bydliště, mohou hledat v celé ČR, poté ale
musí počítat s výdajem na cestování,“ učitelka Tereza Vodičková nabízí pro výuku téma „Hranice práce“.
Tereza Vodičková (obcankari.cz) |
Na úvodní úkol – jak vyjít s minimální mzdou – navazují otázky:
a) Kolik peněz vám zbývá na zábavu?
b) Čemu odpovídá částka uvedená na tabuli?
c) V jaké situaci lidé volí takto placená zaměstnání?
d) Za kolik na hodinu si sháníte brigádu vy dnes, na jak dlouho?
2. Promítneme film Hranice práce
a) Je vydírání řešení?
b) Jaké jsou nástroje změny v zastupitelské demokracii?
c) Existují podle vás rizika spojená se zvýšením minimální mzdy při dodržování zákoníku práce (povinné pauzy, max. pracovní doba apod.)
3. Rozdáme PL s textem Jiřího Wolkera
Žáci jmenují, co má text a dokument společného (téma, motivy).
4. Vysvětlete pojmy angažovanost a aktivismus, demonstrujte na probrané látce.
a) Za jakých podmínek může angažovanost a aktivismus škodit?
b) Je nějaký společenský problém, ve kterém byste se angažovali vy? Jak? Jak byste získávali informace o daném problému (popřípadě získáváte).
5. Následuje diskuze, jejímž tématem by měla být chudoba a její vliv na (ne)kvalitu života (exekuce apod.).
Další informace a materiály ke stažení naleznete zde
10 komentářů:
Apolena Rychlíková (* 1989, Brno) je česká režisérka dokumentárních filmů, levicová aktivistka[1] a novinářka, v současnosti redaktorka zpravodajského webu A2larm.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Apolena_Rychl%C3%ADkov%C3%A1
Apolenu Rychlíkovou mám docela rád. I když se někomu její levicovost může zdát dost radikální, jde, myslím, o levicovost vcelku inteligentní. Například před letošním druhým kolem prezidenských voleb napsala:
Selhat znovu, selhat lépe
Apolena Rychlíková 15. 1. 2018
Zásadní ponaučení, které nám první zvolení Miloše Zemana prezidentem mělo přinést, se mělo týkat dysfunkčnosti moralizování a kulturní nadřazenosti vůči Zemanovi i jeho voličům. To je koneckonců i podstata sporu o „pražskou kavárnu“, který Zeman suverénně ovládl a prokázal v něm přesně ty kvality, pro které i dnes zůstává oblíbený. Červené karty, červené trenky, vyprazdňování slova “slušnost” nebo “džentlmenství”, neustálé poukazování na Zemanův alkoholismus a buranství ze strany jeho odpůrců, které se do jisté míry staly leitmotivem i letošní prezidentské volby, ale ukázaly, že jsme si z pěti let s Milošem moc nevzali. Selhali jsme, a i kdyby Zeman nevyhrál, ve svém selhání budeme optikou jeho voličů do určité míry pokračovat. To ale neznamená, že se nemáme pokusit selhat aspoň o trochu lépe.
https://a2larm.cz/2018/01/selhat-znovu-selhat-lepe/
Místo mnohdy neoliberálně multikulturalistických Britských listů čtu v poslední době dost často právě A2larm. Třeba i proto, že tam dost publikuje ekonomka Ilona Švihlíková, jejíž názory a pohled na svět jsou mi blízké.
Když už pan Komárek zase povolil ocitovat Parlamentní listy, možná se dočkáme i nějakého článku z A2larmu...
Viz
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/tema-popirani-holokaustu-na-prikladu.html
J.Týř
Pane Týři, text se netýká Apoleny Rychlíkové, takže citace z jejích politických textů sem nepatří. Hezký den!
Vždyť i vy, pane Komárku, zveřejňujete v České škole politické texty. Například
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/tema-popirani-holokaustu-na-prikladu.html
Dovoluji si vyslovit názor, že rozdíl mezi vámi a Apolenou Rychlíkovou je asi takový rozdíl, jako je rozdíl mezi Britskými listy a A2larmem.
Hezký den!
Pane Týři, uniká Vám několik věcí: 1) Text o "popírání holokaustu" byl o pracovním listu a tématu, které nabízí učitelka ZSV a češtiny. 2) Diskuse k tomuto textu se netýká Apoleny Rychlíkové, ale tématu textu 3) Českou školu v současnosti vedu já, nikoli Vy. (Což samozřejmě neznamená, že mě nezajímá věcná seriosní kritika...) Hezký den!
Opravdu se ten text netýká Apoleny Rychlíkové, pane Komárku? Tohle myslíte opravdu vážně? Četl jste po sobě alespoň nadpis svého článku?
První komentář, kde je v citaci A. Rychlíkové kritizován M. Zeman jste ponechal. Druhý kde je v citaci A. Rychlíkové kritizován J. Drahoš, jste smazal. Proč? Nezlobte se, prosím, ale vaši argumentaci nepřijímám a myslím si, že byste se měl z vyváženosti projevu A. Rychlíkové co učit.
J.Týř
Pane Týři, pokud chcete diskutovat, diskutujte k tématu článku. Věřím, že téma dokážete rozpoznat. V diskusi o Apoleně Rychlíkové, případně o diskusi na ČŠ tady pokračovat nebudeme. Hezký den!
ad 28. března 2018 7:06
Místo mnohdy neoliberálně multikulturalistických Britských listů čtu v poslední době dost často právě A2larm. Třeba i proto, že tam dost publikuje ekonomka Ilona Švihlíková, jejíž názory a pohled na svět jsou mi blízké.
Když už pan Komárek zase povolil ocitovat Parlamentní listy, možná se dočkáme i nějakého článku z A2larmu...
Omlouvám se všem za svúj překlep v této pasáži:
Ekonomka Ilona Švihlíková nepublikuje v levičácky zaměřeném A2larm ale v seriózním internetovém časopisu Argument, Ten sleduji víc než Britské listy.
Viz
http://casopisargument.cz
J.Týř
Hranice práce: Co mají společného film Apoleny Rychlíkové a balady Jiřího Wolkera"
Na tuto otázku v nadpisu si dovoluji odpovědět:
Nejenom film(y), ale i některé další počiny A. Rychlíkové mají něco společného s baladami Jiřího Wolkera. Například:
Drahoš v politice? Ale proč?
https://a2larm.cz/2018/01/drahos-v-politice-ale-proc/
Okomentovat