Matematik a didaktik profesor Milan Hejný byl uveden do Auly slávy. EDUin se rozhodl udělit cenu profesoru Hejnému nejen za jeho inovativní didaktické pojetí výuky matematiky, ale především pro lidský rozměr, který do výuky vnáší a staví promyšleně na vnitřní motivaci žáků k učení. Cenné je, že se vše odehrává na podkladě matematiky, podle mezinárodního srovnání PISA předmětu, jenž je mezi českými žáky vysoce neoblíbený. Oceňujeme, že se díky jeho metodě žáci učí přemýšlet a sami si přicházejí na elementární principy.
Hlavním pravidlem Hejného metody je, že na většinu řešení si děti mají přijít samy. Učitel je spíše rádce, který je vede, ale nedává jim hotové poznatky, aby se je učily zpaměti. Metoda dává žákům prostor pro různé postupy a řešení a učitelům pomáhá uzpůsobit žákům práci podle jejich schopností. Na prvním místě u Hejného metody je vztah žáka k předmětu, míra kooperace mezi žáky nebo třeba schopnost naslouchat a prezentovat.
Cenu předáváme v okamžiku, kdy se na půdě Matematického ústavu AV strhla polemika, kde je metodě vytýkáno například, že “nemůže připravit děti na standardní, např. mezinárodní matematické olympiády.”
EDUin vyjadřuje podporu Hejného metodě i v situaci, kdy školský výbor sněmovny vedený Václavem Klausem mladším odhlasoval usnesení, že by se měla metoda přezkoumat a považuje ji za neověřenou.
Ocenění za celoživotní přínos vzdělávání je součástí výročních cen Eduína, které byly už popáté slavnostně vyhlášeny 27. 3. 2018.
Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin, řekl: "Je lidskou přirozeností lpět na vyzkoušeném a osvědčeném. Říká se tomu konzervativní přístup. V útocích na pana profesora Hejného jde ale o něco jiného. Počet škol realizujících jeho metodu překročil číslo 750 a určité tradicionalistické kruhy začínají být nervózní. Jejich kampaň je připravena a bude se nejspíše stupňovat.“
Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Metoda v sobě odráží lidskost jejího autora. Snaží se děti učit spolupracovat, hledat vlastní řešení a zažít radost z vlastního úspěchu v oblasti poznání, stejně jako z úspěchu druhých. To jsou kvality, které přesně odpovídají požadavkům současné společnosti i ekonomiky, na čemž panuje mezinárodní shoda. Politováníhodné útoky ze strany těch, kdo to nepochopili, ukazují na úroveň diskuse o vzdělávání a vzdělávací politice v ČR.“
Zdroj: Tisková zpráva EDUin
7 komentářů:
EDUin to vyjádřil výborně. Je dobře, že ze kampaní tradicionalistů nenechali všichni zastrašit.
„Metoda v sobě odráží lidskost jejího autora. Snaží se děti učit spolupracovat, hledat vlastní řešení a zažít radost z vlastního úspěchu v oblasti poznání, stejně jako z úspěchu druhých. To jsou kvality, které přesně odpovídají požadavkům současné společnosti i ekonomiky, na čemž panuje mezinárodní shoda. Politováníhodné útoky ze strany těch, kdo to nepochopili, ukazují na úroveň diskuse o vzdělávání a vzdělávací politice v ČR.“
To je něco mezi vojínem Jasánkem, Helenou Fibingerovou z roku 1983 a voiceoverem dokumentů typu Atentát na kulturu...
Ocenění od EDUInu je něco jako ocenění od spolku skeptiků Sysifos. Takový malý polibeček smrti.
Je potřeba, aby nám metody výuky matematiky vybírali občankáři. To se konečně děti naučí tu pravou matematiku a ne tu nudnou klasickou.
Pane Doležele,
trochu mě mate, jak srovnáváte ocenění spolku Sysifos a ocenění EDUinu.
Pokud vím, tak v Aule slávy EDUinu je například Jan Sokol, Jana Nováčková, Jana Hrubá, což jsou osobnosti uznávané odborníky v pedagogice, psychologii ... U Vás tato jména vzbuzují nějaké negativní konotace, ale nechme emoce stranou.
Vy jako odborník ve svém oboru se vyjadřujte zejména k tomuto oboru, protože tam jste nepochybně "silný v kramflecích". Pedagogika s didaktikou Váš šálek čaje není.
Svým způsobem ocenění spolku Sisyfos a EDUin mají opravdu podobný dopad. Obojí vyvolává protireakci a neplní zamýšlený účel. Sisyfos chce svou anticenou snížit vážnost oceněných a výsledkem je, že jejich příznivci jsou na ně tím víc hrdí a přibudou k nim obdivovatlé další. EDUin chce vyjádřit svými cenami skutečnou úctu, ale sám EDUin úctu vždy nepožívá, a tak cena vyzní podivně.
Zde je ale problém v tom, že cena EDUinu jen vystupňuje napětí mezi příznivci a odpůrci Hejného metody. Hejného metodu bude žádat ještě více rodičů a to zejména tech, kterým matematika a přír. vědy byly vždy cizí, a tím pádem budou odpůrci H. metody proti ní bojovat ještě ostřeji.
Spíše je nyní třeba zprostředkování mezi oběma tábory a to EDUin nedá.
"Pokud vím, tak v Aule slávy EDUinu je například Jan Sokol, Jana Nováčková, Jana Hrubá, což jsou osobnosti uznávané odborníky v pedagogice, psychologii ... U Vás tato jména vzbuzují nějaké negativní konotace, ale nechme emoce stranou.
Vy jako odborník ve svém oboru se vyjadřujte zejména k tomuto oboru, protože tam jste nepochybně "silný v kramflecích". Pedagogika s didaktikou Váš šálek čaje není. "
Ale pane Václavíku, negativní konotace snad ani ne. Problém je v tom, že pedagogika není úplně věda a tak se střetávají spíše různé ideologie, než skutečné ověřitelné teorie. Každý soudí podle sebe a toho, co fungovalo a funguje na něj, případně na jeho blízké. A tak nejrůznější maminy zakládají spolky na základě zkušeností s jejich jedním dítětem a to ještě povětšinou nějak odlišným a zobecňují svojí zkušenost na všechny a ideálně už by chtěli reformovat celé školství. Nejrůznější novináři, dramaturgové, aktivisti, komentátoři se snaží přesvědčit společnost o tom, že nejlepší vzdělání je to, které se hodí jim a že nějaká odbornost je vlastně něco trochu divného, co by se vlastně ani nemělo moc pěstovat a když, tak jen nějak skrytě, odděleně. Pro všechny prý stačí aktivní občanství a schopnost kriticky myslet.
Ano, máte pravdu, že pedagogika a didaktika mne nikdy nezajímaly a nezajímají a že jsem se v nich ani nesnažil vzdělávat a přenechal jsem to jiným. Ti nejlepší učitelé, které znám, ale nejsou ani Botlík, ani Feřtek, ani Kartous, ani Hejný, ani Sokol a už vůbec ne nějaká Nováčková. Moje názory vlastně do velké míry vycházejí z názorů mých učitelů na ten didaktický inovátorský balast. Proto jsem také zmiňoval klub skeptiků Sysifos, protože oni bojují proti něčemu podobnému - proti rychlým jednoduchým zázračným inovativním metodám a řešením, které jsou založené na vnuknutí shůry, nikoliv na mnohaleté praxi a odbornosti. Proti těm tisícům povrchních primitivních inovátorů, kteří se domnívají, že slávy dosáhnou jednoduše.
"Pedagogika není úplně věda". To někdo říká i o psychologii, sociologii apod. Ale v tom je spíš vyjádření nějakého postoje, než pokus o exaktní vynětí pedagogiky ze systému vědeckých disciplín. S tím ovšem těžko uspět v prostředí jakékoli univerzity (dokonce i střední pedagogické školy). Zejména když se úspěšně rozvíjí obor evidence-based teaching.
Pane Doležele, pokud Vás pedagogika nikdy nezajímala a nezajímá (jak uvádíte), je to ke škodě věcné diskusi. Protože ten "didaktický inovátorský balast" nejsou žádné zázračné inovátorské metody, ale pokračování trendu započatého koncem 19. století a vyjádřeného v principech tzv. hnutí nové výchovy. Ti podle Vás "povrchní primitivní inovátoři" mají velice pevné zázemí právě v mnohaleté praxi. Přes všemožné překážky se jim mnoho věcí daří.
S vědomím toho, že to někoho naštve, musím konstatovat, že se jim bude dařit stále víc.
Okomentovat