„Během roku 2015 MŠMT o strategii nejevilo téměř žádný zájem a nabralo tak aspoň roční zpoždění. Na druhé straně je z dosavadních výsledků znát, že se nabrané zpoždění nedaří dohonit a některé aktivity se zpožďují i nadále,“ píše Daniel Lessner z Jednoty školských informatiků.
Daniel Lessner (jsi.cz) |
Z hodnocení JSI k 30.1. 2017:
Zpožďování působí i na související opatření a úkoly, čímž ohrožuje realizaci Strategie digitálního vzdělávání (SDV) jako celku… …
V kontextu výše uvedeného musíme konstatovat, že posouvání termínů plnění jednotlivých opatření a aktivit schválené vládou v lednu tohoto roku se jeví jako formální úprava odpoutávající pozornost od neplnění některých dílčích částí SDV, což v konečném důsledku ohrožuje plnění SDV ve stávajícím znění jako celku… …
Po více než dvou letech je na místě se zastavit, zhodnotit dosavadní vývoj a identifikovat faktory, které jej brzdí (jak ostatně MŠMT ve své zprávě činí). Následovat by měly kroky k nápravě. Mezi ty zřejmé patří zejména skutečná, nejen formální prioritizace SDV v rámci MŠMT, posílení realizačního týmu a jeho pevnější ukotvení v organizační struktuře ministerstva.
A ze samotných zpráv MŠMT za léta 2016 i 2017 vybíráme:
• Nadále platí, že stále je třeba věnovat značné zdroje lidské i finanční na vyjednávání, přesvědčování o významu SDV, motivování zapojovaných aktérů a přípravu podpůrných materiálů a podkladů pro realizátory jednotlivých aktivit.
• Limity rozpočtů jsou dané a nedostatek financí plnění aktivit reálně ohrožuje, nicméně v některých případech lze problém nahlížet i jako otázku nastavení priorit – a SDV bohužel často prioritou nebývá nebo bývá pouze v rovině proklamativní.
Výše uvedené citace z našich i resortních hodnocení by stačilo zopakovat a prohlásit za aktuální hodnocení. To nevypovídá o tom, že by byla SDV realizována uspokojivě. Systémové problémy jsou dlouhodobé a přetrvávají.
Popisy dílčích úspěchů a posunů ve zprávě MŠMT přitom vedou jejímu celkově poměrně pozitivnímu vyznění. Pokroky ale neodpovídají uplynulému času a potřebnému úsilí.
Rozhodli jsme se tedy na zcela nevyhovující stav upozornit sestavením dvou diagramů:
1) Stav SDV vycházející ze zprávy MŠMT obsahuje naše hodnocení dle informací a dat, které předložilo MŠMT vládě k posouzení na začátku tohoto roku. V něm respektujeme posouvání termínů a významu jednotlivých aktivit a opatření.
2) Stav SDV
vycházející z původního znění SDV obsahuje naše hodnocení
dle informací a dat z původně schválené SDV. Přitom nebereme v
potaz pouze v počátku stanovené termíny (chápeme, že ty mohou
být během implementace posouvány), ale i původní vize
jednotlivých opatření a aktivit.
Toto srovnání
ukazuje důsledky systémových nedostatků na úrovni MŠMT...
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat