„Ve třetině ZŠ a víceletých gymnáziích ředitelé uvedli, že podíl učitelů s předmětovou specializací pro výuku anglického jazyka je nižší než polovina všech daných učitelů. V případě německého jazyka takto odpověděla čtvrtina ředitelů... Jak učitelé základních, tak i středních škol by uvítali zvýšení hodinové dotace. Ti první pak ještě méně žáků ve výuce, změnu jejich přístupu k předmětu či větší podporu od rodičů. Podle učitelů SŠ by k posílení dovedností jejich žáků napomohly zejména jazykové pobyty v cizině," píšou mimo jiné autoři Tematické zprávy ČŠI, která zkoumala „podmínky, rozvoj a dosaženou úroveň vybraných aspektů jazykové gramotnosti v cizích jazycích“. Přinášíme „Shrnutí hlavních zjištění“.
Shrnutí hlavních zjištění
Společným znakem výsledků všech testovaných ročníků je, že zatímco v částech Poslech
s porozuměním a Slovní zásoba žáci dosáhli vysoké úspěšnosti, největší problémy měli
v části Čtení s porozuměním, kde zároveň došlo k výraznějšímu zhoršení dosažené
úspěšnosti oproti minulým testům. Ke zlepšení došlo v části Gramatika.
Průměrná úspěšnost žáků 5. ročníku ZŠ v testu z anglického jazyka byla 77 %, což
odpovídá výsledku z obdobného zjišťování v roce 2013. Jen 2 % žáků dosáhla slabého
výsledku (vyřešila správně méně než dvě pětiny otázek). Naproti tomu 86 % žáků vyřešilo
správně více než tři pětiny otázek. Každý druhý žák navíc dosáhl výborného výsledku (více
než čtyři pětiny správně vyřešených otázek). Nesporným pozitivem je fakt, že nejlépe žáci
5. ročníku uspěli v komunikačně nejvýznamnějších tematických částech testu Poslech
s porozuměním a Slovní zásoba, v obou případech navíc dosáhli zřetelně vyšší úspěšnosti než
v obdobném zjišťování v roce 2013.
Průměrná úspěšnost žáků 9. ročníku ZŠ v testu z anglického jazyka byla 72 %, což je
stále nad hranicí očekávané úspěšnosti 60(±3) %. Zároveň žáci 9. ročníku ZŠ dosáhli vyšší
úspěšnosti ve srovnání s obdobným zjišťováním v roce 2013. I zde však ještě poměrně
malá skupina žáků (9 %) dosáhla slabého výsledku. Naproti tomu více než dvě třetiny žáků
(70 %) vyřešily správně více než tři pětiny otázek. Téměř polovina žáků (42 %) dosáhla
výborného výsledku. Nejvyšší úspěšnosti dosáhli žáci 9. ročníku v tematických částech Slovní
zásoba a Poslech s porozuměním. Ve srovnání s dřívějším ověřováním výsledků žáků
8. a 9. ročníku ZŠ (roky 2013 a 2014) lze pozitivně hodnotit vyšší úspěšnost žáků v tematické
části Poslech s porozuměním, naopak největší problémy žákům působila Gramatika.
Nižší než očekávané průměrné úspěšnosti však dosáhli žáci 9. ročníku ZŠ, kteří řešili
test z německého jazyka (51 %). Více než třetina žáků (37 %) dosáhla slabého výsledku,
naopak očekávaného výsledku nedosáhla ani třetina žáků (28 %) a výborného výsledku docílil
pouze každý desátý žák.
Slabší výsledek testu z německého jazyka je ovlivněn nižším počtem testovaných žáků
a do jisté míry i faktem, že německý jazyk jako první cizí jazyk je častější u žáků
v regionech s obecně horšími výsledky ve zjišťováních České školní inspekce (Ústecký kraj,
Karlovarský kraj) a současně častější volbou u žáků se slabšími vzdělávacími výsledky.
Průměrná úspěšnost žáků 3. ročníku SŠ, kteří řešili test z anglického jazyka, byla 65 %,
což odpovídá očekávané hodnotě průměrné úspěšnosti. Žáci řešící test z německého jazyka
dosáhli průměrné úspěšnosti 76 %, tedy vyšší úspěšnosti ve srovnání s testy z anglického
jazyka. Nicméně tento výsledek ovlivňuje velmi nízký počet žáků řešících test z německého
jazyka. Z tohoto důvodu se další hodnocení vztahuje pouze k výsledkům žáků, kteří řešili test
z anglického jazyka.
Přes polovinu žáků správně vyřešilo více než tři pětiny otázek, tj. dosáhli očekávané
úspěšnosti alespoň 60 %. Podíl žáků, kteří vyřešili méně než dvě pětiny otázek, dosahoval
pouze necelých 10 %. Nejvyšší úspěšnosti dosáhli žáci v tematických částech Poslech
s porozuměním a Slovní zásoba, což koresponduje s hodnoceními úspěšnosti žáků
5. a 9. ročníku ZŠ. Naopak větší problémy se projevily u tematických oblastí Gramatika
a Čtení s porozuměním. Zatímco žáci gymnázií se nejvíce potýkali s úlohami části
Gramatika, žákům ostatních oborů činily srovnatelné či mírně větší problémy úlohy části
Čtení s porozuměním.
Průměrná úspěšnost chlapců byla o 5 % vyšší než děvčat (jde o chlapce a dívky 3. ročníku
SŠ), což byl výraznější rozdíl než u žáků 5. a 9. ročníku ZŠ. Rozdíl byl způsoben
především odlišným složením vzorku, ve kterém díky zapojení jen žáků v maturitních
oborech vzdělání byl vyšší podíl dívek. Příčina spočívá i ve faktu, že přibližně třetina žáků
9. ročníku ZŠ odchází na nematuritní obory a převládají v ní obvykle chlapci, kteří by
pravděpodobně dosahovali relativně nízké výsledné úspěšnosti. Žáci gymnázií dosáhli
výrazně vyšší průměrné úspěšnosti (o více než 16 %) ve srovnání s žáky ostatních
maturitních oborů. Z rozložení počtu žáků podle úspěšnosti v rámci skupin oboru vzdělání je
patrné, že mimo gymnazistů dosáhla více než polovina žáků úspěšnosti nad 60 % pouze
v případě lyceí a jedné ze skupiny technických oborů.
Na čtvrtině navštívených škol působil rodilý mluvčí. Ten byl častěji využíván pro vybrané
skupiny či třídy žáků (60 % škol) než pro většinu či všechny žáky (40 % škol). Zapojení
rodilých mluvčích do výuky koresponduje na úrovni škol s výsledky žáků v jazykovém testu.
Ve třetině ZŠ a VG ředitelé uvedli, že podíl učitelů s předmětovou specializací pro výuku
anglického jazyka je nižší než polovina všech daných učitelů. V případě německého jazyka
takto odpověděla čtvrtina ředitelů. Rezervy dále existují zejména v oblastech utváření
vzájemných vazeb v procesech výuky a učení, ve využití rozšiřujících autentických
cizojazyčných materiálů, interaktivních médií a ICT, v uplatňování metod
individualizovaného a diferencovaného přístupu k žákům a v posilování potřeby žáka
k aktivnímu používání cizího jazyka.
Existenci problematických aspektů RVP uvedlo 29 % učitelů anglického jazyka a 31 %
učitelů německého jazyka. Nejčastěji uváděli malou srozumitelnost popisu a nepřiměřenou
náročnost některých výstupů pro žáky, neúměrnou předimenzovanost tematického obsahu,
nerozčlenění témat a výstupů do jednotlivých ročníků nebo chybějící témata důležitá
pro studijní a životní dráhu žáků.
Učitelé ve výuce věnují nejvyšší pozornost rozvoji mluvení, naopak nejnižší pozornost je
věnována rozvoji psaní. Na rozvoj poslechu a na čtení s porozuměním je kladen převážně
velký důraz. Téměř tři čtvrtiny učitelů uvádějí časté používání cizího jazyka při vedení výuky.
Jak učitelé základních, tak i středních škol by uvítali zvýšení hodinové dotace (především
ve školách s převahou technických oborů). Ti první pak ještě méně žáků ve výuce, změnu
jejich přístupu k předmětu či větší podporu od rodičů. Podle učitelů SŠ by k posílení
dovedností jejich žáků napomohly zejména jazykové pobyty v cizině.
Obecně lze pozorovat značné rezervy pro zlepšování prostorových a materiálních
podmínek škol na podporu rozvoje jazykové gramotnosti. Nejméně častá byla vybavenost
technologicky pokročilejšími předpoklady pro výuku cizího jazyka, jako jsou digitální
jazyková laboratoř, a dále pak počítačem pro všechny žáky a multimédii
Celá zpráva je ke stažení zde
ČŠI: Tematická zpráva - Rozvoj jazykové gramotnosti v základních a středních školách. (Shrnutí hlavních zjištění)
neděle 18. března 2018
·
Štítky:
angličtina,
ČŠI,
jazyková gramotnost,
němčina,
střední školy,
základní školy,
Zprávy
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
jen část lidí má schopnost naučit se cizí jazykmtěmto stačí vpohodě dva roky výuky po třech hodinách v 8 +9 ročníku,na sš pak dva ruky pro druhý jazyk,ti co tuto schopmost nemají =trojkaři a čtyřkaři z českého jazyka,ti by absolvovali dvouletý kurz seznámení s jazykem,na učilištích by se mělo jednat jednoduchý kurz profesního jazyka,dnes jen plýtváme čas,síly,peníze..
Okomentovat