„Odmítání konceptu kompetencí pro život, výukových projektů, aktivního přístupu žáků, digitálních technologií ve vyučování – opravdu je to v dnešní době relevantní přístup, nad kterým bychom měli vážně diskutovat?,“ Petr Chaluš polemizuje s poslankyní ODS Zuzanou Majerovou Zahradníkovou. Jeho komentář přinesl Deník referendum. (Kritiku výroků poslankyně ODS na téma "mediální výchova" nabídl také Petr Nutil).
Petr Chaluš (muni.cz) |
Hlavním cílem školy je podle ní učit číst, psát a počítat a předávat znalosti. Nejprve poznat základy přírodních věd, a pak teprve něco nového objevovat. Otázka zní, kdy nastane to „pak“? Nejspíše až v dospělosti, jenže to už je na rozvíjení schopnosti objevovat pozdě. Rozvoj kompetencí dětí považuje paní poslankyně za pitomost. Vadí jí zejména, že škola rozvíjí kompetence personální, komunikační, občanské i pracovní. To je pro ni nebetyčná hloupost...
Inkluze se podle ní týká dětí s mentálním postižením, pro které je začlenění do klasické třídy utrpením. Představuje podle ní nelidský, krutý koncept – nechápe, jak může být vůbec tolerován. Z čeho poslankyně soudí, že se týká dětí s mentálním postižením? A i kdyby inkluze podpořila děti s lehkými rozumovými hendikepy, v tom, aby chodily společně s ostatními dětmi do jedné třídy: to přece může přinést mnoho užitečného pro všechny děti. Užitečného, pokud školu právě nechápeme jako soutěž.
Jenže poslankyni se právě soutěžní školní výkon líbí. Nelíbí se jí, že děti tráví čas nejrůznějšími projekty. Měly by podle ní hezky v klidu sedět v lavici a soutěžit v tom, kdo do hlavy nažene nejvíce znalostí. Jak jim to pomůže v životě? Spolupráce na projektech oproti tomu mnohem více připomíná reálný život, včetně světa práce, na který děti potřebují být připraveny.
Vrcholem konzervatismu je odmítání digitálních technologií ve výuce. Nejde o bezduché klikání na tablet, jak to poslankyně prezentuje. Jde o přežití v dnešní společnosti, která je plná technologií, a právě v oblasti technologií se objevuje mnoho nových profesí. Technologie vstoupily do všech oborů lidské činnosti a nepouštět k nim děti ve škole je velmi nebezpečné pro jejich budoucí život.
Celý text naleznete zde
Citovaný rozhovor naleznete zde
4 komentářů:
ČESKÁ ŠKOLA JAKO NEZÁVISLÝ ŠKOLSKÝ ZPRAVODAJSKÝ PORTÁL PUBLIKUJE ČLÁNKY PŘEDEVŠÍM K OŽEHAVÝM ŠKOLSKÝM TÉMATŮM, JAKO JE AKTUÁLNĚ INKLUZE, REFORMA FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ, KARIÉRNÍ ŘÁD PEDAGOGŮ, NEBO JEDNOTNÉ PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ. ČESKÁ ŠKOLA UMOŽŇUJE NECENZUROVANOU DISKUSI ČTENÁŘŮ.
Toto sdělení nacházející se v patě každé stránky tzv. České školy není pravdivé.
tyrjir: Jste neskutečně otravný člověk. Jděte prosím ventilovat svou grafomanii někam jinam.
Okomentovat