Jedno téma, jeden čas, jeden záměr, dva přístupy, dva výsledky. Jeden z přístupů ke kreativitě v našem současném školském systému kreativitu povzbuzuje, druhý zabíjí, i když si to milé paní učitelky vůbec neuvědomují.
Andrea Hlubučková (linkedin.com) |
Kreativní sada je, kdybyste náhodou nevěděli, pytlíček s kousky materiálů a s návodem. Když vše správně sestavíte a slepíte podle návodu, získáte pěkný předmět. Konkrétně tohle byly dvě hnědé polystyrenové koule, menší a větší, k tomu kousínky plsti a trochu umělé slámy. Fikaný výrobce dokonce přibalil i kousky tupé špejle a dvě plastová očka. Návod říkal, že slepením koulí získáte velikonočního zajíčka, kterého dozdobíte plstí (to budou uši a tlapky), pak jej přilepíte na karton, ten natřete lepidlem, přitisknete na něj umělou slámu a velikonoční dekorace je na světě. Hurá, jste tvořílci, jste kreativní.
Výsledného zajíčka umatlaného od lepidla zaneprázdnění rodiče samozřejmě pochválí, jsou spokojeni, že děti něco dělají rukama. Nicméně tvořivost v tomto počínání marně hledám. Je to spíš vedení k poslušnosti, k co nejotročtějšímu následování návodů, tedy k tomu, co je pravým opakem tvořivosti (kreativity). Paní učitelky tak spíše vychovají poslušného dělníka z montovny než kreativního samostatně uvažujícího jedince.
Druhý příklad je z lesní školky, hodina „tvoření“ pro předškoláky na téma jaro. Příspěvek 30 Kč tentokrát nebyl, jelikož se rozplynul v pravidelném školném. Chlapec přinesl po celém odpoledni věnovaném kreativním činnostem kus klacku, pomalovaný různobarevnými pruhy. Součástí tvoření totiž byl i dramatický projev, písničky, vymýšlení příběhů, rozvíjení pohybu a tanec, tedy činnosti nehmotné.
Když rodiče pátrali, co že klacek znamená, chlapec prohodil něco jako „had“ a více věc neřešil. Klacek odpočíval na stole, další den se ptala babička na návštěvě, co že to je. Chlapec prohodil „asi pistol“ a šel po svém. Klacek jsem umístila do knihovny, rychle se na něj zapomnělo. Při úklidu o pár dní později už chlapec klacek před vyhozením bránil slovy „To je moje Mojžíšova hůl“. Předmět měl mnoho podob a mnoho funkcí, některé byly dílem okamžiku - tedy během tvořivé dílny - jiné byly vygenerovány na základě nutnosti odpovědět na dotěrné dotazy, jiné funkce by nabraly časem. Klacek na rozdíl od polystyrenového zajíčka mám dodnes, celkem posloužil jako zarážka na knížky a také na vyšťourávání předmětů zpod sedačky.
Až budete chtít sami či s dětmi tvořit, tedy ne montovat, ale vymýšlet, vyrábět, objevovat, rozvíjet představivost, zkuste opustit předem připravené návody, které tvořivost zabíjejí, a vydejte se na pole neprobádané, do sfér, které vám nikdo nevytyčil, které si musíte osahat, ohraničit a pojmenovat sami. Tam najdete tvořivost.
Se souhlasem autorky převzato z jejího blogu
0 komentářů:
Okomentovat