Mediální výchova se ve školách učí nemoderně a nesystematicky. Kvůli přehnaným nárokům v dalších předmětech na ni nezbývá moc času a učitelé neví, jak ji mají do výuky začlenit. Výuka pak nepřináší dětem znalosti o fungování médií a schopnost kritického myšlení. Vyplývá to z analýzy stavu mediálního vzdělávání na základních a středních školách v ČR, kterou dnes novinářům představil učitel mediální výchovy Michal Kaderka. Informuje ČTK.
Michal Kaderka (eduin.cz) |
Mediální výchova patří ve výuce mezi průřezová témata, která by se měla prolínat více předměty. Polovina škol podle loňského průzkumu Člověka v tísni ale přiznala, že její naplnění ve výuce nesleduje. Většina středoškoláků se setká s mediální výchovou čtyři hodiny ročně, uvedl Kaderka. Pro odborná učiliště se s tématem mediální výchovy v současných vzdělávacích programech nepočítá vůbec.
Kaderka zdůraznil, že mediální gramotnost se nezvýší bez lepších digitálních znalostí, protože mladí lidé vyhledávají zpravodajství a informace především na internetu. "Neustupujme od mediální výchovy tím, že ji scvrkneme jen na rozpoznání fake news. Děti jsou v kontaktu s médii již od batolecího věku a vyrůstají v online informačním prostředí," uvedl.
Vláda by se proto měla zaměřit na naplnění strategií digitální gramotnosti a vzdělávání do roku 2020, které schválil předchozí kabinet v roce 2014, míní Kaderka. Ministerstvo školství je podle něj nerealizuje tak rychle, jak by mělo.
Příležitostí ke změně k lepšímu by mohla být plánovaná revize rámcových vzdělávacích programů. Zatím ale není jasné, co bude jejím výsledkem. Národní ústav pro vzdělávání v současnosti podle Kaderky připravuje analýzu průřezových témat. K mediální výchově se zatím konaly dvě diskuzní setkání odborníků, uvedl učitel.
Celý text naleznete zde
Analýza je ke stažení zde
15 komentářů:
"kádry rozhodují vše!" j.v.s.
nemáme pro pedagogy studijní aprobaci mediální výchova
nemáme představu o mediální výchově na školách (co,jak,proč)
nemáme jednotné osnova a učebnice
kvalifikovaně to dnes může učit absolvent českého jazyka + (dějepisu,zsv) a současně absolvent mediálních (marketingových) komunikací
obsahem předmětu mediální výchova je : 1. média 2.mediální činnosti 3.mediální produkty
předmět mediální výchova není od toho , aby učil kritickému (logockému) myšlení ani rozpoznávání podstaty persvazivní komunikace
Bohužel pan Kaderka zneužívá svoje znalosti médií k manipulaci se čtenáři. Např. udělá rozhovor s kolegyní z Učitelské platformy pro Řízení školy, ale zatají že oba dva jsou jejími zakládajícími členy - nešlo tedy o běžné interview, ale o PR článek...
Bohužel pan Sárközi si "vyřizuje účty" s konkurenčním učitelským sdružením a nijak se nesnaží o věcnou diskusi k textu... Hezký večer!
Takže pan Kaderka nedělal tento servilní rozhovor s Petrou Mazancovou pro Řízení školy, kde je pomlouvána Pedagogická komora (asi protože náš spolek vnímá jako konkurenční sdružení, jak sám uvádí...)?
http://www.eduin.cz/clanky/rizeni-skoly-nechceme-borit-ale-budovat-rika-predsedkyne-ucitelske-platformy/
Moje weby k mediální výchově:
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/kategorie/medialni-vychova
http://sotkoviny.cz/jak-na-casak
Zajímavé je, že pan Kaderka výše uvedené weby ve své analýze vůbec nezmiňuje, přestože mají stotisícovou návštěvnost... Je to záměr, nebo hrubá neznalost problematiky výuky mediální výchovy?
Pan Kaderka rozhovor s Petrou Mazancovou dělal, ale nic to nemění na tom, že pan Sárközi diskutuje ad hominem a "ad Učitelská platforma", nikoli věcně k textu. Hezký den!
Podstata problému je, že základem novinářské práce musí být respektování etického kodexu novináře. Ten pan Kaderka porušuje. Zároveň ale vyučuje mediální výchovu žáky na gymnáziu. A nově se tváří jako odborník na média, přestože jeho text postrádá vědeckou kvalitu. V tom vidím významný rozpor.
Ano, to je důležité téma, pane Sárközi. Ohledně "vědecké hodnoty" a Vaší výtky týkající se přehlédnutí Vašich webů k mediální výchově, doporučuji přečíst si úvod analýzy. Autor tam mimo jiné píše:
"Analýza vznikala od listopadu 2017 do února 2018, proto ji nelze považovat za akademickou, a tyto ambice ani nemá. Je určena široké veřejnosti, politikům a médiím, kteří se chtějí rychle zorientovat v tématu mediální výchovy v ČR. V analýze zároveň nebylo možné postihnout vše, co se současné mediální výchovy týká a zasloužilo by si další pozornost."
Děkuji! Hezký den!
Podle mě je to jen snůška dojmů, která by mohla sloužit jako odstrašující příklad psaní nejen o mediální výchově. Za akademickou ji tudíž opravdu považovat nelze. :-)
"13. Zjištění: Nejrychlejší (nikoli nejefektivnější) nástroj, jak změnit vzdělávací obsah ve školách, je prosadit danou znalost či dovednost do testování, nejpřirozeněji do maturitního. Jedná se ovšem o nežádoucí represivní nástroj, který nemusí být učitelskou veřejností pozitivně přijat.
14. Možnost podpory: Pokud by realizátor státních maturit Cermat přidal jednu či dvě otázky z oblasti mediální gramotnosti do maturitní části českého jazyka, školy by byly více motivovány posílení mediálních kompetencí do výuky zapracovat."
Mediální výchova je předmět velmi složitý. Úzce souvisí s politikou a propagandou - a může být snadno zneužit. Zvláště pokud bude učitel stranit určité části mediálního spektra. Může tak být velmi snadno porušena proklamovaná apolitičnost školy. I proto jsou češtináři při výuce mediální výchovy opatrní.
V dnešní době už zase začíná být pro přežití učitele důležité hlídat každé slovo, neříkat otevřeně vlastní názor a vyhýbat se ožehavým tématům současné politiky. Pokud tak učitel nečiní, riskuje. A mnozí kolegové se podobným rizikům raději vyhnou - není se co divit. Učitel mediální výchovy tuto pandořinu skříňku otevírat musí.
Byla bych velmi nerada, kdyby se z mediální výchovy stal do budoucna nástroj propagandy jedné ideologie jen proto, že si nárok na výuku tohoto předmětu přivlastní jen určitá skupina lidí. A že budou novináři a autoři klasifikování podle názoru na "vhodné a nevhodné" (připomínám panu Kaderkovi naši debatu o Paulu Johnsonovi :) a dodávám, že mi nikdo nebude doporučovat, z jakých autorů smím čerpat). Takto si mediální výchovu nepředstavuji. Pěkný den.
Zde si můžete zdarma stáhnout metodické CD k mediální výchově :-)
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cd
valíková/ mediální výchova s politikou vůbec nesouvisí a ani nesmí,státní škola musí zůstat apolitická, bohužel dnešní třicátníci-sluníčkovi aktivisti tu politiku do vyučování tahají,mediální výchova je o mediální komunikaci,takže seznamuje žáky o typech médií a vysvětlujeme jim jak fungují,pak jim představíme produkt mediální komunikace a tím jest promoušn "devět z deseti zubařů",zde není noc politického a do třetice s nimi probíráme jak se takový produkt tvoří a to je celá mediální výchova na zš,na střední pak promoušn rozšíříme o public relations a tam zase není žádná politika,takže tento předmět se vyučuje bez politiky
"Zjištění: Mediální výchova se učí převážně jako průřezové téma a polovina škol přiznala, že nesleduje naplnění mediální výchovy ve výuce. Většina středoškoláků se setká s mediální výchovou po čtyři hodiny ročně. Důvodem je pravděpodobně nízká připravenost učitelů (více než tři čtvrtiny učitelů si vytváří výukové materiály sami, chybí i audiovizuální didaktické materiály) a nedostatek času na přípravu a realizaci témat mediální výchovy. Pro odborná učiliště se s průřezovým tématem mediální výchovy nepočítá vůbec.
6. Doporučené opatření: Přímo řízené organizace MŠMT Národní ústav ve vzdělávání (NÚV) či Národní institut pro další vzdělávání (NIDV) mohou realizovat projekt, který povede k vyšší systémové podpoře výuky mediální výchovy."
Okomentovat