V sociálně a ekonomicky zkoušených regionech vázne i vzdělávání malých dětí. Například žáci pátých tříd dosahují v Karlovarském a Ústeckem kraji významně slabších výsledků než kdekoli jinde. Potvrzuje to nedávné zjištění České školní inspekce. Nejen nezaměstnanost, nízké mzdy, vysoký počet sociálně vyloučených lokalit, ale i nevzdělanost, která se odráží i na desetiletých dětech, sužují zmíněné kraje. Testy matematiky zvládly děti pátých tříd jen na 50,4, resp. 53 procent, zatímco celorepublikový průměr činil 59 procent. Nejlépe si vedli žáci v Praze, kde správně vypočítali 67 procent testu. Připomíná deník Právo.
Libor Prudký (repro ČT) |
Podle něj se nedaří ani udržet v těchto krajích motivované kantory. „I ti snaživí učitelé, kteří tam zakotví, z toho nejsou šťastní,“ dodal.
Za pravdu mu dává i Jana Straková z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, která analyzuje mezinárodní testy. „Zjištění inspekce potvrzují i další výzkumy, třeba mezinárodní testování OECD. Výsledky mezinárodních výzkumů také opakovaně ukazují, že česká škola je menší měrou než školy v jiných vyspělých zemích schopna kompenzovat znevýhodnění, které si děti přinášejí z domova,“ řekla Právu.
Podle Prudkého se na motivaci ke vzdělání podepisuje i to, že místní mládež nemá žádné zářné vyhlídky. „Vědí, že jsou ti poslední, že nemají perspektivu. Co jim zbývá za těchto okolností, aby se prosadili? Deviace. Musí na sebe upozorňovat způsobem, který je mimo normy, aby na sebe upozornili jako na bytosti, protože je tam tak nikdo nebere,“ řekl Prudký.
Celý text naleznete v dnešním vydání deníku Právo
0 comments:
Post a Comment