Tvoří maximálně 0,03 procenta populace, jejich žádost prochází složitým a dlouhým řízením a domácí obyvatelé se k nim staví převážně odmítavě – řeč je o žadatelích o azyl v zemích Visegrádské čtyřky, kterou tvoří Česko, Slovensko, Maďarsko a Polsko. Společné je těmto zemím také odmítání kvót na přerozdělování uprchlíků z Itálie a Řecka. Srovnání statistik počtu žadatelů o azyl a přístupu k nim však ukazuje, že mezi těmito čtyřmi státy panuje řada rozdílů. Srovnávací zprávu plnou statistických dat o žadatelích o azyl, procesu jejich přijímání a postojích k nim ve státech V4 vydal Člověk v tísni ve spolupráci s neziskovými organizacemi na Slovensku, v Maďarsku a Polsku.
Tereza Freidingerová (clovekvtisni.cz) |
Zpráva se věnuje i specifikům jednotlivých zemí. Zatímco v případě Česka se zaměřuje na detenci nezletilých, kritizovanou mimo jiné i českou ombudsmankou, organizace ze Slovenska předkládají příběh evakuačního centra v Humenném. Maďarsko představuje restriktivní přístup vůči uprchlíkům, vyvolaný enormním nárůstem počtu žadatelů o azyl v roce 2015 (177 135), který vyvrcholil stavbou plotu podél jižní hranice. I pro Polsko byl klíčový rok 2015, kdy se migrační krize v Evropě propojila s polskými prezidentskými a parlamentními volbami a měla za následek nárůst rasových útoků a nenávistných projevů vůči cizincům.
Autorka konceptu publikace a její české části Tereza Freidingerová na otázku, co jí při srovnání jednotlivých zemí V4, nejvíce překvapilo, odpověděla: „Státy V4 se velmi liší národnostním složením žadatelů o azyl. Zatímco v České republice jsou nejpočetnější skupinou Ukrajinci, v Polsku tvoří ¾ žadatelů o azyl Rusové. Jediné Maďarsko má polovinu žadatelů o azyl z Blízkého východu, jde o Afghánce a Syřany. Slovensko je zase specifické tím, že národnostní složení žadatelů o azyl je pestré a početně vyrovnané.“
Celá zpráva je ke stažení zde
Zprávu ČTK k tématu naleznete zde
2 comments:
Vůbec to nesouvisí se školou. Snad jen: když budete správně multikulti, nebudete se muset učit, ani později chodit do práce.
Post a Comment