Inkluze neměla pomoci jen tělesně nebo mentálně handicapovaným, ale i mimořádně nadaným dětem. Tabulkově se jejich počet zdvojnásobil. Realita takzvaného společného vzdělávání je ale podle rodičů stále taková, že se žáci s vysokým intelektem v hodinách velmi nudí. A polovina má individuální vzdělávací plán. Reportáž přinášejí Lidové noviny.
Miriam Janýšková (quiido.cz) |
Školní docházku mělo dětem s vysokým IQ usnadnit společné vzdělávání, tedy tolik diskutovaná inkluze, která začala naplno ve vzdělávacích institucích platit v září 2016... Zhruba polovina z nich má ale individuální vzdělávací plán právě z důvodu mimořádného nadání. Že inkluze vykazuje provozní potíže, připouští i současný ministr školství v demisi Robert Plaga (ANO)...
„Ve sledu těchto událostí na nadané děti peníze nezbývají. I když se jich má inkluze týkat, praxe tomu neodpovídá,“ sdělila LN Miriam Janýšková, zakladatelka nadačního fondu Qiido, který podporuje vzdělávání mimořádně intelektově nadaných dětí...
Podle fondu Qiido je pěkné, že resort podporuje pomůcky jako dalekohled nebo tablet. „My ale potřebujeme, aby se dítěti věnoval hlavně učitel. Jak má učitel rozvíjet žáka za pomoci dalekohledu, když má ve třídě dalších 28 dětí?“ ptá se Janýšková s tím, že někteří žáci v kolektivu jsou navíc zdravotně nebo tělesně postiženi.
Nadané nebo mimořádně nadané děti nejvíce potřebují právě interakci s učitelem nebo asistentem pedagoga. „Výsledkem tak je, že se děti nudí a zahálejí,“ popisuje Janýšková. Většina se tak podle ní upíná k přijímacím zkouškám na víceletá gymnázia v páté třídě.
Názor, že by školy potřebovaly personálně posílit směrem k nadaným dětem, se projevil i v průzkumu mezi 785 školami, který si nechal provést fond Qiido. Školy by uvítaly hlavně asistenty pedagoga.
Celý text naleznete v dnešních Lidových novinách
1 komentářů:
U nadaného dítěte asistent pedagoga nepomůže. Leda by měl Ph.D.
Je to jako obvykle o penězích a počtech žáků ve třídě. A počtu učitelů. Učitel musí mít čas na náročnou přípravu.
Okomentovat