Už od ledna pořádají školy dny otevřených dveří nebo nabízejí konzultace. Rozhodně se vyplatí nedat jen na doporučení okolí, ale jít se do školy i s dítětem podívat. Rodiče si tak mohou ověřit, zda bude škola dítěti vyhovovat, jaký je její systém a jaké má na děti požadavky. Zatímco některým rodičům a dětem třeba vyhovuje soutěživé prostředí, jiným typům je nepříjemné a nepracuje se jim v něm dobře. Zaměřit se můžete i na nabídky výuky cizích jazyků, sportovních, kulturních a dalších mimoškolních aktivit, ale třeba i na přístup učitelů. Reportáž k zápisům do prvních tříd a o tom, co by měl předškolák zvládat přináší magazín Ona Dnes.cz.
Martina Hodovalová (modredvere.cz) |
„Pro rodiče je nejdůležitější rada, aby děti nepřetěžovali, záměrně neučili, spíše je nechali rozvíjet se vlastním tempem, ve vlastních hrách. Při volné hře nejlépe poznáte, co děti zajímá, čemu se brání, co chtějí a umí a co zase ne. A jistě, je dobré děti v rámci hry občas namotivovat k tomu, aby splnily konkrétní úkol, v konkrétním sešitě pro předškoláky, ale je důležité děti u úkolů nekritizovat a neorganizovat, abychom je neotrávili od učení a školy dřív, než tam vůbec dorazí,“ upozorňuje Lucie Pivoňková, ředitelka vzdělávání jeslí a školek Bambíno a ZŠ Square.
„Dívám se pozitivně na to, že zápisy probíhají zhruba šest měsíců před nástupem do první třídy. Rodiče dostanou včas zpětnou vazbu a doporučení, co s dítětem procvičit před nástupem do školy. Za půl roku dítě dokáže samo o sobě velmi vyzrát, obzvláště pokud mu v tom dopomáhá rodič. Myslím si, že se rodiče nemusí obávat, že by dítě dostalo odklad na základě jednorázového špatného výkonu…,“ domnívá se psycholožka Martina Hodovalová z centra Modré dveře.
Rodičům pak doporučuje zachovat si před zápisem otevřenou mysl s ohledem na zájmy dítěte. Podle jejich zkušeností totiž často mají již dopředu jasno v tom, zda dítě má, nebo nemá do první třídy nastoupit. „Ředitel základní školy může nepřijmout nezralé dítě pouze na základě posudku z pedagogicko-psychologické poradny. Toto osvědčení se vydává jen výjimečně – pokud se jedná o obzvlášť nezralé dítě. Poradny většinou nechtějí jít proti přesvědčení rodičů, co se týče nástupu do první třídy. Ideální je, pokud se rodič dokáže vzdát své představy a připustí i jinou variantu, která je pro dítě vhodnější. Rodiče někdy nerespektují doporučení školy, a tak se setkáváme s nezralými dětmi ve školních lavicích, což není dobrá startovní pozice. Rodiče obvykle prožívají odklad dítěte, který jim byl doporučen, jako větší zklamání a selhání než dítě samotné,“ dodává psycholožka Martina Hodovalová.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat