Kluci přistupují ke škole jinak než děvčata. Nenahrávají náhodou přijímací testy na střední školy jednomu pohlaví? Třeba právě děvčatům? „Rád bych to zjistil, ale ministerstvo školství mi zatím odmítá poskytnout potřebná data k podrobnější analýze,“ říká odborník na vzdělávání Oldřich Botlík. „Prý nemají důvod se tím zabývat, řekli mi.“ Rozhovor přináší server Rodiče vítáni.
Oldřich Botlík (eduin.cz) |
Pokud je test postaven například na množství pojmů, které kluci – často právem – pokládají za zbytečné, pak vynikají spíš dívky. Ty jsou ve vztahu ke škole konformnější než kluci a víc jim také záleží na dobrých známkách. Kluci oceňují spíše možnost na něco samostatně přijít, vymyslet něco nového. Tohle tvrzení myslím statisticky: samozřejmě existují kluci, kteří všechny „školní“ pojmy ovládají, a dívky, které naopak raději vymýšlejí, než loví v paměti. Přijímací testy se možná ani nedají připravit tak, aby oběma pohlavím vyšla stejná úspěšnost. Za spravedlivé bych pokládal, kdyby čeština mírně nahrávala dívkám, zatímco matematika klukům. A kdyby se to v součtu vyrovnalo. Úspěšnost u zkoušek ale závisí na mnoha dalších faktorech, jako je sociální prostředí, vzdělání rodičů a ambice, které s vlastními dětmi spojují. Rozdíly bychom nejspíš vysledovali i podle toho, kde děti žijí. Ve větších městech, kde je velká poptávka po víceletých gymnáziích, jsou někteří rodiče ochotni platit drahou mimoškolní přípravu, aby si jejich děti na přijímací testy zvykly...
Doufal jsem, že podrobnosti zjistím z částečně anonymizovaných dat z loňských přijímacích testů, ale ministerstvo mi zatím odmítá vydat data s údajem o pohlaví. MŠMT už muselo na základě zákona o svobodném přístupu k informacím zveřejnit i velmi podrobná data. Jeho současná neochota poskytnout údaj o pohlaví vytváří velké pochybnosti, protože se nabízí jednoduché vysvětlení: výsledek je problematický a nechtějí to přiznat. Mnohem větší problém však vidím v tom, že ministerstvo už dávno nezveřejňuje potřebná data automaticky. Obsahují totiž informace, z nichž učitelé mohou čerpat, a to ve prospěch žáků.
Celý text naleznete zde
1 komentářů:
Pane Botlíku, tentokrát s vámi souhlasím. Doufám, že opět dáte MŠMT žádost o poskytnutí informací, které by MŠMT mělo mít k disppzici. J.Týř
Okomentovat