Není divu, že si někteří lidé myslí, že je Země placatá, říká inspektor po kontrolách na českých školách

Monday, February 5, 2018 ·

"Alarmující je minimální rozvoj přírodovědné gramotnosti na některých středních školách, jejichž žáci po odchodu ze základních škol už ji dále nerozvíjí. Pak se nemůžeme divit, že část lidí vážně diskutuje o tom, že je Země placatá," řekl Hospodářským novinám ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Inspekce zkoumala úroveň přírodovědné gramotnosti českých školáků.


Tomáš Zatloukal (msmt.cz)
Inspekce testovala školáky ze 197 devátých ročníků základních škol a víceletých gymnázií a 231 třetích ročníků středních škol. Upozornila mimo jiné i na to, že na dvou ze tří "základek" učí přírodovědné obory nekvalifikovaní učitelé a až polovina ZŠ nemá potřebné vybavení.

Žáci devátých ročníků ZŠ dosáhli v testech pouze 62procentní průměrné úspěšnosti, podobně na tom byli i středoškoláci. Výsledek Zatloukala nepřekvapil. Odhaluje řadu závažných nedostatků: neschopnost žáků interpretovat grafy nebo jednoduše uplatnit přírodovědné poznatky v běžném životě. Nešlo přitom o test, který ověřoval znalost předmětů, ale který zjišťoval, jak jevům rozumí...

Častěji však pedagogové vyučují přírodovědné předměty klasickými metodami − přednášejí a žáci poslouchají a píší si zápisky. Podle inspekce tak učitelé neprojevují dostatek profesní sebedůvěry.

"Problémy výuky těchto předmětů, které učitelé identifikují, většinou nespojují s proměnou způsobu práce, ale s vnějšími faktory, které nemohou ovlivnit − přístup žáků, nedostatek hodin nebo rodinné zázemí žáků," vysvětluje Zatloukal. Přístup učitelů k výuce a nuda v hodinách se odráží i na motivaci žáků. Z hospitací vyplývá, že nejzajímavější byla výuka přírodopisu a nejméně zeměpisu, při kterém se až 35 procent školáků nudilo.

Celý text naleznete zde

4 comments:

Nowak said...
February 5, 2018 at 10:35 AM  

Jsou ovšem školy, které se rozvoji přírodvědné gramotnosti věnují mimořádně a mělyby být příkladem - jako je G Písek.
Viz: http://www.ceskaskola.cz/2017/03/stribrny-bludny-balvan-v-kategorii.html
(ČŠI tuto školu nedávala za vzor, ale s její činností souhlasila.)

Jiri Janecek said...
February 6, 2018 at 7:11 AM  

Dost dobře nejsem schopen vidět - v chemii, fyzice, zeměpise či přírodopise na úrovni ZŠ - rozdíl mezi "mít znalost" a "rozumnět"...

Těm věcem o frontální výuce a o tom, co koho jak moc baví, bych moc váhu nedával. To je jen takové inspektorské žvanění...

K té kvalifikovanosti - s kombinacemi typu Bi-Che či Fy-Technické práce jednak celkem obtížně naplníte úvazky, jednak takový učitel opravdu může mít zvýšenou tendenci požadovat po šesťácích znalost aspoň tří druhů žábronošek... Nevidím důvod, proč by se přírodovědné předměty nemohly na PdF učit jako blok všech, nebo aspoň vždy jen v kombinaci s nějakým nosným předmětem...

Unknown said...
February 6, 2018 at 9:25 AM  

inspekce takového školství by se měla rozpustit

Unknown said...
February 6, 2018 at 10:56 AM  

Alarmující je. když vedoucí představitel ČŠI chápe, že lidé neznají základní přírodovědné informace.
Vždyť o stavu školství ví učitelé řadu let. Co ČŠI dělá, když na tohle nebyla schopna upozornit v zárodku. K čemu vlastně je?
To je jako když požární technik konstatuje že to chytlo od těch papírových krabic u kotle v prvním patře poté, co fabrika lehla popelem.
Jediné co ho může zachránit je doložit, že na problém opakovaně upozorňoval a nadřízený mu zakázal konat.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.