"Alarmující je minimální rozvoj přírodovědné gramotnosti na některých středních školách, jejichž žáci po odchodu ze základních škol už ji dále nerozvíjí. Pak se nemůžeme divit, že část lidí vážně diskutuje o tom, že je Země placatá," řekl Hospodářským novinám ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Inspekce zkoumala úroveň přírodovědné gramotnosti českých školáků.
Tomáš Zatloukal (msmt.cz) |
Žáci devátých ročníků ZŠ dosáhli v testech pouze 62procentní průměrné úspěšnosti, podobně na tom byli i středoškoláci. Výsledek Zatloukala nepřekvapil. Odhaluje řadu závažných nedostatků: neschopnost žáků interpretovat grafy nebo jednoduše uplatnit přírodovědné poznatky v běžném životě. Nešlo přitom o test, který ověřoval znalost předmětů, ale který zjišťoval, jak jevům rozumí...
Častěji však pedagogové vyučují přírodovědné předměty klasickými metodami − přednášejí a žáci poslouchají a píší si zápisky. Podle inspekce tak učitelé neprojevují dostatek profesní sebedůvěry.
"Problémy výuky těchto předmětů, které učitelé identifikují, většinou nespojují s proměnou způsobu práce, ale s vnějšími faktory, které nemohou ovlivnit − přístup žáků, nedostatek hodin nebo rodinné zázemí žáků," vysvětluje Zatloukal. Přístup učitelů k výuce a nuda v hodinách se odráží i na motivaci žáků. Z hospitací vyplývá, že nejzajímavější byla výuka přírodopisu a nejméně zeměpisu, při kterém se až 35 procent školáků nudilo.
Celý text naleznete zde
4 komentářů:
Jsou ovšem školy, které se rozvoji přírodvědné gramotnosti věnují mimořádně a mělyby být příkladem - jako je G Písek.
Viz: http://www.ceskaskola.cz/2017/03/stribrny-bludny-balvan-v-kategorii.html
(ČŠI tuto školu nedávala za vzor, ale s její činností souhlasila.)
Dost dobře nejsem schopen vidět - v chemii, fyzice, zeměpise či přírodopise na úrovni ZŠ - rozdíl mezi "mít znalost" a "rozumnět"...
Těm věcem o frontální výuce a o tom, co koho jak moc baví, bych moc váhu nedával. To je jen takové inspektorské žvanění...
K té kvalifikovanosti - s kombinacemi typu Bi-Che či Fy-Technické práce jednak celkem obtížně naplníte úvazky, jednak takový učitel opravdu může mít zvýšenou tendenci požadovat po šesťácích znalost aspoň tří druhů žábronošek... Nevidím důvod, proč by se přírodovědné předměty nemohly na PdF učit jako blok všech, nebo aspoň vždy jen v kombinaci s nějakým nosným předmětem...
inspekce takového školství by se měla rozpustit
Alarmující je. když vedoucí představitel ČŠI chápe, že lidé neznají základní přírodovědné informace.
Vždyť o stavu školství ví učitelé řadu let. Co ČŠI dělá, když na tohle nebyla schopna upozornit v zárodku. K čemu vlastně je?
To je jako když požární technik konstatuje že to chytlo od těch papírových krabic u kotle v prvním patře poté, co fabrika lehla popelem.
Jediné co ho může zachránit je doložit, že na problém opakovaně upozorňoval a nadřízený mu zakázal konat.
Okomentovat