„Přestože se mnohá řemesla v současné době vytrácejí ze seznamu existujících profesí, jsou na trhu stále potřebná. Podle našich dostupných informací je aktuálně pro zaměstnavatele v Praze nejsložitější sehnat z učňovských profesí především zedníky, automechaniky, kuchaře, číšníky a servírky či prodavače,“ řekla pro iDNES.cz tisková mluvčí Úřadu práce ČR Kateřina Beránková.
Kateřina Beránková (mpsv.cz) |
„Kdybych měl nějakému deváťákovi doporučit, pro který obor se dále rozhodnout, asi bych volil nějakou stavařinu. O elektrikáře a zámečníky se lidé také pořád perou,“ potvrzuje Přemysl Veselý z pražského SOU Ohradní.
Za 40 let své praxe v učňovském školství sleduje trvale velký zájem o obory automechanik, instalatér nebo elektrikář. Horší je to prý se stavebnickými obory. „Možná je to i tím, že stavařina je považována za sezonní práci. Například obor Montáže suchých staveb jsme v minulosti museli pro malý zájem uchazečů zavřít,“ vysvětluje Veselý.
Nezájem o konkrétní obory se některé školy snaží řešit dvouobory. „Je škoda zavřít celý jeden ročník, a proto se snažíme vměstnat slabší obory k silnějším a podpořit je tím,“ vysvětluje Dana Černá z Akademie řemesel. Nedostatek žáků jde podle ní ruku v ruce s demografickou křivkou, která je prý stále optimističtější. „Zkrátka nebylo tolik dětí, aby naplnily všechny třídy, a tak musíme počkat, než nám ti deváťáci dorostou,“ doufá Černá.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
Že by to škola zařídila? Více zedníků, montérů, lékařů, zdravotních sester...
A nemohla by škola zvýšit stav spodní vody v krajině nebo to, aby řidiči na silnicích byli ukáznění?
žijeme v tržní ekonomice takže to musí řešit neviditelná ruka trhu
Okomentovat