Je žádoucí, aby Česká republika měla ve srovnání se státy OECD výrazně vyšší podíl maturantů? Dnes se u nás pokouší o maturitu více než 70 procent populačního ročníku. V okolních státech, ale i ve Finsku, je to o deset až dvacet procent méně. „Tuzemský systém nutí maturovat i žáky, pro které je zejména společná část maturity neúnosnou zátěží. Jednotné přijímací zkoušky v loňském roce ukázaly, že do maturitních oborů jsou přijímáni také ti, kteří testy nezvládnou ani na čtyřky, dokonce i na gymnázia se dostali žáci, kteří získali pouhé čtyři body (úspěšnost osm procent),“ řekl Deníku ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) Jiří Zíka.
Jiří Zíka (repro ČT) |
Už na jaře roku 2021 přitom gymnazisty a lyceisty čeká povinná státní maturita z matematiky, ostatní středoškoláky (kromě sociálních, zdravotních a uměleckých oborů s maturitou) o rok později.
Je otázka, k čemu tato změna povede. „Může se stát, že budeme mít několikanásobně víc propadlíků, kteří rázem zůstanou bez dokončeného středoškolského vzdělání a nikdo se o ně nebude dál zajímat,“ uvedl šéf soukromé vzdělávací společnosti Scio Ondřej Šteffl.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
V sedmdesátých letech měly základní devítileté školy možnost dělit žáky v hodinách matematiky a češtiny na třídy studijní a praktické. Pamatuji se, že ve třídách s nestudijním zaměřením šlo hlavně o "počty" ne tolik o matematiku v druhé bylo vše "těžší", přesto se na střesní školu s maturitou dostalo méně než 20% žáků. A bylo to normální! Časem bolševici zrušili tento přístup ke vzdělávání (..."nerovnost..."). Přesto si jsem jista, že obsah tehdejších osnov matematiky byl mnohem "bohatší" než je tomu dnes a a ti lepší to dávali (dnes první dva roky SŠ). Prospěch stejný jako dnes. Na celém světě je Gaussova křivka, jenom u nás je to Gaussova přímka! Mnozí se určitě budou pohoršovat, ale není důvod. Je třeba možené že bych třeba i já mohla jet (ač neumím lyžovat)reprezentovat na olympiádu?
Zvyšuje se dotace matematiky.
To jako myslíte vážně? Že učňům zvednou ze 3h za 3 roky na 4h za 3 roky když před 30-ti lety měli všichni dvojnásobek. A maturantům, kteří musí maturovat ze 7 nebo 8 h za 4 roky na 10 hodin za 4 roky? To jako pomůže?
Na dělení tříd na matematická cvičení, které by mohly pomoct těm nestíhajícím a zanedbaným, peníze nejsou a s novým financováním teprve nebudou.
Studenti nemají na VŠ problémy jen z matematikou, ale i sami se sebou. Ti, co odpadnou, nejsou zvyklí se sami učit. Čekají, že je bude někdo stále opečovávat a ulevovat jim, tak, jak na to byli zvyklí. Chybí jim právě ten odsuzovaný drill a pevné základy na kterých se dá stavět.
Okomentovat