Podnikavost, komunikativnost, řešení problémů – to jsou kompetence, které by měla rozvíjet škola 21. století. „Zavedení dvou předmětů zaměřených na manuální činnosti nezaručuje, že vyplní mezery školství, které výše zmíněné kompetence nerozvíjejí,“ napsala Novinkám.cz předsedkyně České středoškolské unie Lenka Štěpánová. Novinky.cz zjišťovaly názor Unie na plán znovu do výuky zavést praktickou výuku - „pozemky a dílny“. Plán novinářům představil premiér Andrej Babiš.
Lenka Štěpánová (twitter.com) |
Od zástupců podnikatelů a průmyslníků by proto očekávala návrhy na koncepční změny ve školství, které kromě manuálních dovedností budou rozvíjet kompetence, které ve 21. století budou žáci potřebovat nejvíce. A to nejsou pouhé dovednosti k manuální práci, které by spíše dílny a pozemky na základních školách rozvíjely, nýbrž podnikavost, komunikativnost, řešení problémů a jiné.
„Zavedení dvou předmětů zaměřených na manuální činnosti nezaručuje, že vyplní mezery školství, které výše zmíněné kompetence nerozvíjejí… Pokud to přeženeme, možná je podobně efektivní pro uplatnění se na trhu práce učit se prát prádlo na valše, jako okopávat záhony v pozemkách, nebo zatloukat hřebíky v dílnách,” uzavřela Štěpánová.
Celý text naleznete zde
7 komentářů:
Takhle to přesně dopadne, když se někdo z gymplu vyjadřuje k technice. Zkušenost z technické školy, znalost prostředí a kontakty s firmami a inženýry nelze nahradit dotazníkem. Pracovní kompetence jsou naopak definovány celkem dobře a analogie se zatloukáním hřebíku je naprosto mimo. Občas by bylo lepší nevyjadřovat se k něčemu, čemu nerozumím. (Učím v dílnách na ZŠ na pile, soustruhu, 3D tiskárně a základy modelování a programování).
Myslíte, že, když to technické vzdělávání pro základní školy Babiš vyhlásil, dá jeho vláda školství dostatečný rozpočet a organizační podmínky, aby se to nestalo jakousi "novou inkluzí", ve které budou neškolní osoby honit šizené učitele (pardon, z 80 % většinou učitelky) aby tancovali (pardon, tancovaly) nový chorovod? J.Týř
pro Kamínek: Jak to tam dostal? Stačí trochu chtít a ani inspekce nic nezmůže. Dílny a ostatní učím už 30 let a nikdy proti tomu nikdo nic neměl.
Takže, hodina tělocviku navíc, branná výchova, programování od 1 třídy, dva cizí jazyky, pozemky, dílny.........to chci ten rozvrh vidět..
Ano, urážky považuji za "nepohodlné" pro normální věcnou kultivovanou diskusi. Hezký den!
Moc nechápu, co má anketa mezi žáky středních odborných škol o praktickém vyučování říct o pracovní výchově na ZŠ...
Jak jsem psal jinde, schopnost číst technické výkresy i pracovat pod dozorem a podle pokynů jsou kompetence, které se budou hodit i ve 22. století... Péče o dítě a vaření taky...
Okomentovat