O současné podobě středních průmyslových škol, maturitě nebo uplatnění absolventů na trhu práce mluvil s Lidovými novinami předseda Unie školských asociací ČR a ředitel Střední průmyslové školy chemické v Praze Jiří Zajíček.
Jiří Zajíček (czesha.cz) |
Co říkáte jako ředitel odborné školy na povinný jednotný test z matematiky, který se chystá na rok 2021?
Myslím, že na technicky orientovaných školách má maturitní zkouška z matematiky své oprávnění. Otázkou je, jestli by měla být stejná jako na gymnáziích, nebo jestli by měla být postavená víc aplikačně.
Měla by být o něco lehčí?
Na to nemáme všichni stejný pohled. Někteří říkají, že nás zkouška na stejné úrovni s gymnázii diskriminuje, protože pak nemůžeme mít tolik odborných předmětů, kolik potřebujeme. Jiní se obávají, že kdyby byla snazší, vznikly by dvě maturity s různou pověstí.
Co myslíte vy?
Já si myslím, že by nebylo dobré, kdyby někdo měl lepší maturitu a někdo horší maturitu.
Co převažuje?
Názor, že bychom se měli vrátit k původnímu aranžmá maturity bez společné části. Ta je drahá, komplikovaná a ubírá značnou část posledního školního roku. Školní rok se tak zbytečně zkrátil.
Celý text naleznete v dnešních Lidových novinách
4 komentářů:
Možná jsem špatně hledal, nemůžete mě někdo pomoci. Kde je nějaké vyhodnocení, kolik ta státní kontrolní mašinérie stála a co přinesla. Jestli se nákady projevily ve vyšší úrovni vzdělanosti. Jesti skutečně sítem neprošli ti, co na to neměli, nebo ti, kteří prostě měli trému, nebo se netrefili do zadaného stylu slohové práce na 250 slov. Co vůbec dělají ti, co neprošli. Kolik z nich si maturitu dodělalao na podzim a podobně. Je opravdu katalog požadavků výstupem RVP a ŠVP? Nebo je to snůška na nic nenavazujících otázek? A kdybsme maturitu, myslím tu státní zrušili a za ušetřené peníze nakoupili třeba robotické stavebnice a naučili s nimi učitele pracovat, nebylo by nám všem lépe?
Státní maturita zabránila bezbřehému nákupu maturitních vysvědčení. Pokud má být 75% populace maturantů, pak tomu bude odpovídat i jejich úroveň. I obtížnost státní maturity, která je už teď směšná.
repete - primášovo srdce
Maturoval jsem na gymnáziu v minulém režimu. Úroveň znalostí matematiky na gymnáziích a středních odborných školách (i technických) byla vždy rozdílná. To na vlastní kůži pocítila drtivá většina studentů VŠ, kteří šli na vysokou ze střední prům. škol. Oproti gymnazistům prostě nestíhali. Problém dneška není v podobě maturity, ale v tom, že ani maturita na současném gymnáziu není zdaleka tak náročná, jako před "sametem". Drtivá většina současných maturantů by před třiceti lety prostě maturitu nesložila. A stejné je to s celým školstvím, počínaje základními a konče vysokými školami. Je opravdu tragické zjištění, že totalitní školství vychovávalo pro život, zaměstnání a společenské uplatnění lépe připravené absolventy. A, bohužel, plánované školství dokázalo také mnohem lépe pokrýt poptávku po jednotlivých oborech, než vychvalované tržní prostředí. Je snad problém státu, že není dostatek technicky vzdělaných (a dobře! vzdělaných) odborníků? Dnes podnikatelé obviňují stát, že jim nevychoval zaměstnance. Už ve středověku si mistr musel vychovat tovaryše sám, pokud chtěl někoho zaměstnávat. Stejně to dělaly státní podniky za totality. Učeň se učil ve většině případů přímo "pro fabriku". Tam také dělal praxi, pod dohledem zkušených pracovníků, takže po škole mohl nastoupit ihned a pracovat už na jisté úrovni.A měl také zajištěno zaměstnání na úrovni, odpovídající jeho vzdělání. Jenže to drtivá většina dnešních "pedagogů" vůbec neví a točí se v klišé "hrůzného totalitního zřízení". Potom řeší inkluzi, reformy školství, nedostatek peněz, zavádění branné výchovy, pozemků a kdovíco ještě. Začít se ale musí s tím, že úroveň školství je třeba dostat tam, kde kdysi byla - pouze bez ideologického podtextu. Je ale otázkou, zda lze zkvalitnit školství s pedagogy, vzešlými z nekvalitního posametového školství. Tímto se omlouvám všem, kteří jsou skutečně dobrými pedagogy. Opravdu objektivně dobrými - ne pouze sebevědomými. Těch dobrých je ale, zdá se, zoufale málo. Alespoň obecná úroveň vzdělanosti a stálé problémy s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků tomu nasvědčují. Ke zlepšení ale nestačí diskutovat na internetu, zakládat pedagogické komory, odbory, ústavy a kdovíco ještě. Ono je třeba konečně začít kvalitně a odpovědně učit!
Okomentovat