Ačkoli budoucnost patří digitalizaci a automatizaci, což bude vyžadovat hlubší technické znalosti, základním školám mnohde chybí potřebné vybavení i kvalitní kantoři. „Dětem nestačí hrát hry a chatovat na sociálních sítích,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz Jiří Vojtěch z Národního ústavu pro vzdělávání.
Přizpůsobují se školy dostatečně rychle potřebám trhu?
Jak v čem. Třeba na základních školách často není dostatečné počítačové a související vybavení. To by se ještě dalo vyřešit financemi, ale větší problém jsou vyučující, kteří s problematikou nejsou dostatečně sžití a seznámení a mohou tudíž jen obtížně učit žáky s vybavením pracovat.
Kolika procentům základních škol chybí vybavení a kompetentní vyučující?
Nelze to určit přesně, ale z některých materiálů školní inspekce vyplývá, že jde o více než polovinu základních škol, které nemají ani pro nynější úroveň vzdělávání dostatečné vybavení.
Jaké úrovně by měly dosahovat vědomosti z oblasti informačních technologií u dětí, které nechtějí IT dál studovat?
Jednoznačně musejí zažít hlubší seznámení s digitálními prostředky právě už na základních školách. To je potřeba zajistit co nejdříve, aby mohly být součástí společnosti, která bude založena na digitalizaci. Lidé k tomu musí mít vztah.
Vždyť žáci základních škol dnes suverénně ovládají chytré telefony, tablety a jinou techniku. Často lépe než jejich rodiče.
To je jen malá součást celku, přístup musí být systematický. Rozhodně nestačí hrát od dětství hry a chatovat na sociálních sítích. To je pouze ovládání určitého druhu techniky, ale je to málo. Musejí mít široký soubor znalostí, když ne přímo pro výkon budoucího povolání, tak pro plnohodnotnou existenci ve společnosti.
To už předjímáte budoucí digitalizaci státní správy, kdy nebudeme muset na úřad a volit budeme také on-line?
Ano. Pro řadu lidí je bankovní účet ovládaný počítačem či mobilem samozřejmost, ale zůstává velká část těch, pro něž je to stále nepřekonatelný problém. Nejsme daleko od doby, kdy počítače nebyly a dnes si bez něj nikdo nedovede život představit. Kdo není schopen s ním pracovat, je čím dál víc vylučován z možnosti se ve společnosti uplatňovat či pohybovat.
A do budoucna to bude stále složitější. Profese se musejí připravit na digitalizaci, elektronizaci a automatizaci, pomalu se hovoří o umělé inteligenci, se kterou člověk bude muset komunikovat. Experti se tím důkladně zabývají a snaží se to už do přípravy na základních školách začlenit.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat