Domácí vzdělávání pěstuje talenty. V Česku jím prošly už tisíce dětí, včetně zlaté Ester Ledecké

sobota 24. února 2018 ·

Pro vrcholové sportovce je domácí vzdělávání ideální variantou, soudí viceprezident Asociace pro domácí vzdělávání Martin Klusoň. Individuální vzdělávací přípravu s kombinací vrcholového sportu zúročila například i zlatá olympionička Ester Ledecká, kterou učil její otec Janek Ledecký. Institut tzv. domácího vzdělávání využilo v minulém školním roce více než 2000 dětí, rok předtím to bylo o 700 méně. Informuje Česká televize.


„Lidi jako Ester Ledecká individuální přístup potřebují a vidíme, jak ho dokázala zhodnotit,“ uvedl Klusoň ve Studiu 6. Domácí vzdělávání podle něj umožňuje upřednostnit to, co si dotyčný vybere, třeba sport a angličtinu na úkor jiných předmětů, jako je chemie. „Škola mi nedovolí, abych dal chemii místo pěti hodin, jako ostatní žáci, pouze hodinu. V domácím vzdělávání to pochopitelně lze,“ dodává.

Navíc při variantě domácího vzdělávání nehraje roli místo, není nutné být každodenně vázán k jednomu místu, ale je možné jezdit po závodech a někdy odpoledne, další den, či o víkendu se věnovat škole. Rozvíjet talent, nebo dohánět deficit.

Domácí vzdělávání se hodí komukoli, kdo se chce zaměřit na nějakou aktivitu, nemusí jít nutně o vrcholové sportovce. „Může to být někdo, kdo chce třeba malovat, nebo cestuje, nebo je třeba výborný v matematice. Nebo naopak to mohou být děti, které potřebují v něčem podpořit, ať už jim nejde číst, psaní případně nějaká sociální dovednost,“ vyjmenovává Klusoň možné důvody, kvůli nimž se uchýlit k domácímu vzdělávání.

Charakteristická je pro domácí vzdělávání určitá specializace. Rodiče, kteří volí tuto cestu, podle Klusoně jednají z nějakého přesvědčení, že je dobré zvýraznit u dětí určité talenty. „Přístup k domácímu vzdělávání odmítá myšlenku, řekl bych, zprůměrování. Je tedy dost pravděpodobné, že dítě bude mít některé předměty daleko nadprůměrné a jiné budou trošku potlačeny na jakési minimum. Není tam snaha, aby byly děti ve všech předmětech průměrné,“ přibližuje hlavní devizu domácího vzdělávání Klusoň.

Zákon umožňuje individuální výuku na 1. stupni ZŠ od roku 2005. O dva roky později pak stát spustil testování domácí výuky také na 2 stupni ZŠ. Do roku 2016 prošlo touto formou výuky přes 8300 studentů. A srovnávají úřady efektivitu domácího vzdělávání s klasickou školní docházkou? „Ministerstvo dělalo srovnávání každý rok a srovnání vycházelo téměř stejně, a pokud, tak možná lehounce pro domácí vzdělávání,“ uzavírá Klusoň.

Celý text a reportáž ke stažení naleznete zde

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.