„Problém škol a vůbec celého školského systému je v jeho rigiditě. A nemůže tomu být jinak. Systém je příliš velký na to, aby dokázal efektivně reagovat na potřeby pracovního trhu. Proto má několikaleté zpoždění a bude ho mít vždycky. Nicméně to neznamená, že s tím nelze nic dělat. Jen ta iniciativa musí jít zespodu a nikoliv svrchu. To znamená jít od každého učitele informatiky na každé základní, nebo střední škole. Za dobu Czechitas jsme zjistili, že mnozí učitelé mají velkou chuť jít s dobou a zavádět nové technologie a dovednosti do učení. Právě tak můžeme doplnit školský systém tam, kde má své rezervy,“ říká zakladatelka společnosti Czechitas Dita Přikrylová v rozhovoru pro server Objevit.cz. Czechitas se snaží zlepšovat IT gramotnost u žen, mladých lidí a nově i u dětí.
Dita Přikrylová (twitter.com) |
Několikrát jsi v rozhovorech zmiňovala, že ženy se často IT světa ostýchají, protože je spojován hlavně s muži. Jak je to u dětí? Zaznamenali jste mezi děvčaty a chlapci nějaký rozdíl?
Podíváme-li se například na počty dětí, které se s námi zúčastnily EU Code Weeku v roce 2017, zjistíme, že z 376 dětí se zapojilo 153 dívek a 223 chlapců. Je zde asi pětinový rozdíl v počtu přihlášek – a čísla mluví ve prospěch chlapců, nicméně jejich výsledky nejsou nesrovnatelné. Naopak. Existuje-li ostych, tak nemusí být ani tak na straně dívek, jako na straně rodičů, tedy těch, kteří aktivně vyhledávají zájmové aktivity pro své ratolesti. I s tím se však dá mnohé dělat. Pracujeme také s pozitivními vzory a ukazujeme dětem inspirativní muže i ženy z oboru.
Jakým způsobem je možné děti motivovat k poznávání technologií?
Hodně nám funguje stará známá škola hrou. Takže než přejdeme k výuce nějakého opravdového programovacího jazyku, hrajeme si, programujeme offline a učíme se s nástroji, které byly vyvinuty pro děti. Děti potřebují rychle vidět výsledek, takže ocení roboty, kteří okamžitě reagují na jejich příkazy, nebo vizuální programovací jazyky, díky nimž vytváří vlastní online hry. Děti jsou navíc přirozeně zvídavé. Je proto důležité umět se dobře ptát a vzbudit zájem – takže pokud umíte téma prodat, máte napůl vyhráno a můžete se klidně 40 minut zabývat tím, jak funguje počítač, cloud nebo otvírák na konzervy.
Proč je nutné motivovat děti, a obecně lidi, ke studiu digitálních dovedností? Obecně mají IT pracovníci nadstandardní platové ohodnocení. Práce s moderními technologiemi může být pro mnohé zábavná. Čím to je, že je stále nedostatek pracovníků v této oblasti?
To je způsobeno stereotypy, které jsou zakořeněny v naší společnosti od minulého režimu, kdy byly ženy představovány jako ty, které se starají o rodinu, popřípadě pracují na úřadě nebo učí. S počítačem se v osmdesátých letech objevovali hlavně muži a ti si tím pádem uzurpovali tento sektor. U dětí je to podobné. Jakmile neexcelují v matematických olympiádách, tak je rodiče směřují spíše humanitně, protože si myslí, že pracovat v IT rovná se programovat. Jenže dnes už to není jen o kódu. IT otevřelo náruč nejen lidem, co kódují, ale také grafikům, datovým analytikům, manažerům a obchodníkům, kteří můžou zvládat úplně jiné dovednosti a o IT jim stačí vědět jen minimum toho, jak IT funguje.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
Příjemná tvář, záměr stejný jako ve strategii digitálního vzdělávání. Posadit více dětí více před počítače. Proč? Protože lze. Pak budeme inovativní, půjdeme s dobou a připravíme děti pro život. Co to dělá s dětmi je druhořadé.
Dovoluji si s tou zakladatelkou Czechzitas nesouhlasit. Kdo nazývá snahu o systémový přístup založený na vědecké metodě nesprávným rigidním přístupem, mýlí se. Škola není ani herna ani klubovna. J.Týř
Okomentovat