Podle odborníka na vzdělávání Miroslava Hřebeckého ze společnosti EDUin počet alternativních směrů pomalu narůstá v mateřských a základních školách. Známé jsou waldorfské nebo montessori školy. „Jde ovšem zatím o spodní patra, na střední školy to dosud ve větší míře nedorazilo,“ řekl k alternativnímu způsobu výuky pro Lidové noviny. Důvod je podle něho logický. Školu, která nestaví pouze na předávání hotových faktů, pro své potomky hledají především mladší rodiče. „Sami zažili vzdělávání již ve svobodné společnosti, ovládají jazyky a vycestovali do ciziny, takže mají srovnání,“ podotkl Hřebecký.
Miroslav Hřebecký (eduin.cz) |
Vrcholem alternativy se tak může zdát, když ve škole nezvoní na přestávku po 45 minutách. Tento klasický model opustili například v jedné třídě na pražském Gymnáziu Na Zatlance. Výuka v alternativní třídě probíhá v blocích. „Ukazuje se, že klasická výuka na gymnáziích sice nese ovoce, ale doba si vyžaduje jiné způsoby osvojování si vědomostí a dovedností,“ představila LN ředitelka gymnázia Jitka Kmentová projekt.
Ministerstvo školství nechává na školách, pomocí jaké metody dosáhnou studenti předepsaných znalostí. „Znamená to, že všechny školy zapsané v rejstříku škol, včetně těch, které veřejnost chápe jako alternativní, musí plnit stejný povinný rámcový vzdělávací program,“ napsala LN mluvčí resortu Jarmila Balážová.
Nejkonzervativnější se podle odborníků jeví víceletá gymnázia. „Na rozdíl od ostatních škol nikdy v minulosti nezažily demografický propad a nedostatek uchazečů, takže je nic nenutilo reformovat se. Právě na víceletých gymnáziích najdete nejčastěji to odpřednášení velkého množství látky,“ myslí si Hřebecký.
Celý text naleznete v dnešních Lidových novinách
2 comments:
"Školu, která nestaví pouze na předávání hotových faktů, pro své potomky hledají především mladší rodiče. „Sami zažili vzdělávání již ve svobodné společnosti, ovládají jazyky a vycestovali do ciziny, takže mají srovnání,“ podotkl Hřebecký."
Rodiče nastupujících středoškoláků jsou zhruba stejně staří. Nejmladší z rodičů jsou ti,kteří akorát stihli ukončit SŠ a měli děti - v 19, 20 letech. Jsou to zároveň ti, co vycestovali do ciziny a mají srovnání?
Aby nedošlo k nedorozumění. Pan Hřebecký mluví nejprve o "spodních patrech" vzdělávacího systému, kde se pedagogické alternativy již etablovaly. Zásluhu na tom mají i rodiče, kteří na základě svých zkušeností alternativní přístupy vyžadují.
Střední školy mají zpoždění (samozřejmě, výjimky existují - viz Gymnázium Na Zatlance). Pokrok se však zastavit nedá a z různých alternativ se časem stanou samozřejmosti.
Kormutlivý osud čeká každého, kdo to nechce pochopit.
Post a Comment