Zaujmout děti je těžké, učitel musí být hercem. Ale škola přece není divadlo, stěžuje si začínající učitel

Thursday, January 25, 2018 ·

Pětadvacetiletý Marek Bürger je pedagogický nováček. Od září učí na základní škole 5. května v Liberci. Prozatím bojuje s tím, jak příliš odborné znalosti, které načerpal na pedagogické fakultě, předat dětem na základní škole. Tím spíš, když to vypadá, že některé starší žáky nic nezajímá. „Dnes, aby učitel zaujal, musí být hercem. Ale škola přece není divadlo,“ povzdychne si. Rozhovor přináší server Rodiče vítáni.


Marek Bürger (facbook.com)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Proč jste se rozhodl učit na základní škole?

Inspirovala mě moje třídní učitelka na druhém stupni. Brala nás jako mladé lidi, kteří také mají své starosti. Měli jsme s ní upřímný a osobní vztah.

Co vás nejvíc překvapilo?

Především to, že žáci berou školu jako něco, co je omezuje, co jim ztrpčuje život. Já sám jsem taky školu nijak nehltal, ale stačilo nám tehdy méně k tomu, aby nás předmět bavil. Dnes musí být učitel herec, jenž baví své publikum nebo jej drží v napětí, nejlépe pomocí tabletů. Nejde ale být pořád zábavný, škola není divadlo.

Přišel jsem nadšený a s určitými vizemi. A ocitl jsem se mezi žáky, z nichž zhruba polovina je pasivní, a já abych je nutil dozvídat se něco nového! Všechno potřebují mít snadné a co nejrychleji. Navíc jsou přesvědčeni, že jim skoro všechno k ničemu nebude. Často jsou myšlenkami jinde, nepíší si zápisky. Mluvím hlavně o devátých ročnících. U šestých tříd je to jiné, jako by žáci ještě nezabředli do pasivity. Otázka je, proč ten zlom nastává – je to pubertou nebo učitelem? Na to chci najít odpověď.

Co s tím? Zkoušíte je nějak probrat?

Existují rádoby aktivizující metody, ale pro ně je to nepřirozené. Nejvíc asi záleží na vztahu, jaký učitel s danou třídou má, pak to může k přirozenosti dospět. Žáci musí uvěřit, že se jim učitel snaží předat něco, co dává smysl.

Máte pocit, že vás vysoká škola připravila na práci učitele dostatečně?

To, že jsem složil státnice, neznamená, že mám klid. Stále je přede mnou ještě kus práce. Na fakultě na nás byly kladeny velké znalostní nároky, a to až do odborných detailů. Teď v praxi se ale musím učit, jak ta kvanta znalostí zjednodušit a převést do učiva pro druhý stupeň základní školy.

Celý rozhovor naleznete zde

1 comments:

Michal Komárek said...
January 25, 2018 at 3:00 PM  

Q.E.D.

V rozhovoru zazní také tato otázka a odpověď:

"Měl byste nějakou radu pro další začínající učitele?

Měli by se vyhnout předmětům mimo svou aprobaci. Třeba já jsem humanitně zaměřený, ale z provozních i finančních důvodů učím matematiku a informatiku. Je to jiný způsob myšlení i učení než v humanitních oborech, je pro mě náročnější se na to připravovat."

Nemohu převzít celý rozhovor, ale je v odkazu pod textem. Hezký den!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.