„Neuvažuji o vstupu do ani jedné z nich (Pedagogické komory, Učitelské platformy – poznámka redakce) ale kdybych uvažoval, hledal bych ve stanovách teze směřující k relevanci vzdělávací nabídky, tzn. jak se bude školství vyrovnávat se společenskou objednávkou. Pravda, ta je různorodá, také protikladná, takže bych preferoval objednávku těch, kteří vycházejí z vizí, plánování (včetně monitorování a evaluace), zkoumání, kteří cítí odpovědnost vzdělavatelů za směřování společnosti… Hledal bych tedy vývoj, proměnu tradiční školy, zdůrazňování kvalitní edukace, hlubokou kulturní změnu ve školách,“ píše Tomáš Bouda v novém čísle časopisu Řízení školy.
Co bych našel explicitně ve stanovách Pedagogické komory: „Hlavním účelem [PK] je propojit mezi sebou pedagogické pracovníky.“ Mezi její cíle patří:
◾podpora profesního rozvoje pedagogů, jejich odborného růstu a profesionality,
◾tvorba metodických materiálů a doporučených postupů pro pedagogy,
◾organizace anket a diskusí na téma školství, výchova a vzdělávání,
◾organizace vzdělávacích akcí, dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, seminářů, přednášek, workshopů a konferencí,
◾zprostředkování výměny zkušeností mezi pedagogy.
A co ve stanovách Učitelské platformy: „[UP je organizace] založená za účelem naplňování společného zájmu, kterým je přispívat ke zdokonalení výuky na všech typech škol a zlepšování podmínek pro výkon profese učitele v České republice (…).“ Mimo jiné:
◾chce vytvářet podmínky pro další osobní a profesní růst členů spolku a podporovat jejich vzájemnou spolupráci,
◾si klade za cíl přispívat k vytvoření návazného systému celoživotního vzdělávání učitelů a k zajišťování kvality pregraduálních a postgraduálních kurzů,
◾má zájem podporovat výměnu zkušeností, informací a nápadů mezi svými členy,
◾pořádá kurzy zaměřené na další vzdělávání učitelů, přípravu nových metodiků, školitelů a jejich profesní růst,
◾organizuje odborně zaměřené akce pro členy sdružení (např. konference, semináře),
◾poskytuje odborné poradenství v dalším vzdělávání učitelů (např. analýza potřeb, vytváření kvalitativních kritérií a systémů pro zajišťování kvality, evaluace).
Pro vývoj, růst a důraz na kvalitu vzdělávání jsem v obou případech našel klíčová slova:
◾PK – profesní rozvoj, odborný růst, další vzdělávání, zprostředkování výměny zkušeností;
◾UP – přispívat ke zdokonalení výuky, zlepšování podmínek, další osobní a profesní růst, vytvoření návazného systému celoživotního vzdělávání, zajišťování kvality, výměna zkušeností, další vzdělávání učitelů, příprava nových metodiků, školitelů a jejich profesní růst, systémy pro zajišťování kvality.
Stanovy jistě budou programově rozpracovány, přesto je pro mě to, co jsem nalezl, dostatečně rozdílné a signifikantní pro případné využití mocenské pozice – u PK pro status quo, u UP pro změnu tradiční školy (nezpochybňuji snahu obojí vykonávat kvalitně).
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
ani jedni nechápou to zásadní,potřebu školské reformy
Myslím si, že učitelé jednoznačně preferují Pedagogickou komoru, z.s. - přihlášku do ní vyplnilo již více než 1.600 pedagogů. :-) http://www.pedagogicka-komora.cz/
Okomentovat