Příští týden se bude na základních a středních školách rozdávat pololetní vysvědčení. Konkrétně na ZŠ obdrží klasifikaci dle Českého statistického úřadu více než 900 tisíc žáků. Ne všichni rodiče si však přejí, aby jejich děti byly známkovány či jinak hodnoceny, pokud o to samy neprojeví zájem. „To, co každý člověk k učení potřebuje, je podnětné prostředí, zpětná vazba a zajímaví lidé kolem, což je něco úplně jiného než hodnocení a známky,“ vysvětlila Zdeňka Staňková, členka iniciativy Svoboda učení. Informují Novinky.cz.
Zdeňka Staňková (svobodauceni.cz) |
„Vysvědčení, respektive každé nevyžádané hodnocení, které představuje vnější motivaci, efektivnímu učení brání. Lidský mozek, a děti jsou také lidi, je nastaven tak, aby hledal ve věcech smysl. Když ho nenajde, stává se pro něj učení problémem. Jelikož toto škola nereflektuje, zbývá jí jediná možnost, jak děti k učení přimět – hodnocení a známky, odměny a tresty. Dítě si postupně zvykne učit se jen tehdy, následuje-li odměna či hrozí-li trest. Vnitřní motivace vymizí a vystřídá ji ta vnější,“ doplnila Staňková, která má několikaletou zkušenost jako učitelka ve školce.
Celý text naleznete zde
1 komentářů:
a část učitelů by zrušila rodiče
Okomentovat