„Během mého několikaletého působení v českém školství jsem postupně a nevyhnutelně, z diskuzí na učitelských webech a různých školeních pro učitele, došel k znepokojivému závěru, že mnoho českých učitelů skrývá pod tenkou slupkou masky svého povolání překvapivě nekultivované buranství. Po velmi krátkém úvodu se neváhají někteří čeští učitelé vyjadřovat velmi vulgárně na adresu ředitelů, žáků a jejich rodičů, Romů, uprchlíků, neziskových organizací. evropské unie, alternativních či soukromých škol a vlastně kohokoliv, kdo je zrovna na ráně,“ píše Tajný učitel ve svém dva roky starém textu. Připomíná ho odkazem v diskusi k textu o novém poradci premiéra pro školství. Jde o diskusi důležitou, proto publikujeme celý text Tajného učitele.
Tajný učitel pokračuje:
Týká se to jak řadových učitelů, tak i "kapacit", tj předsedů a členů různých organizací zastupujících učitele, mladých i starých, přírodovědců i humanistů. V tomto ohledu se někteří učitelé, krom zmíněné, lehce padající profesní masky, nijak neliší od hospodských tlachalů, kteří jsou k vidění na vysezených židlích v každé levné hospodě. U nich by to také člověka nijak nepřekvapilo. U člověka jehož úkolem je učit a vychovávat nastupující generace, je už tento styl vystupování, mírně řečeno, diskutabilní.
Názory těchto "učitelů" se mnohdy vyznačují zejména singulární neinformovaností, nedostatkem kritického myšlení, konformitou s většinovými názory, stádovitostí a překvapivou mírou bigotnosti.
Vzhledem k tomu, že učitelé jsou ve většině společností považováni za nositele a předavatele moudra, kultury a humanity, je toto zjištění alarmující. V klíčových dokumentech ve školství, například v rámcovém vzdělávacím plánu základní školy, stojí:
• žák přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi;
kompetence občanské:
• žák respektuje přesvědčení druhých lidí, je schopen vcítit se do situace ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení;
Zdroj: http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/450/multikulturni-vychova-v-rvp.html/
Kdo má však žáka toto naučit? Titíž učitelé, kteří mezi sebou ve sborovnách a na školeních bez ostychu hovoří o líných černých hubách, migrantských vyžírkách, blbých spratcích, oprsklých rodičích a parazitujících neziskovkách? Jak se mohlo stát, že tak mnoho učitelů zůstalo nepolíbeno gymnaziálním a vysokoškolským vzděláním v otázkách slušného chování, tolerance, pochopení jinakosti a kritického myšlení? Určitě jsou na českých školách i učitelé ve skutečném smyslu toho slova, obávám se však, že jsou spíše v menšině.
Jako učitele mne tento stav věcí nutí k reflexi hodnot mého povolání, k otazníkům ohledem mého učitelského působení v této zemi, v této profesi. Jako rodiče mne tento stav věcí děsí. Nechci a nepřipustím aby na mé děti několik hodin denně působil bigotní hrubián. Čest výjimkám.
Naštěstí je zde cesta ven. Najdu pro své děti školu, která se otevřeně hlásí k toleranci a otevřenosti, případně takovou školu pomohu založit, nebo je budu vzdělávat doma.
Bez souhlasu autora převzato z jeho blogu
Tajný učitel: Pod lampou je největší tma
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
26 komentářů:
To je opravdu důležitý příspěvek. Ukazuje, že slova skutečně nemusí znamenat nic, když se ke slušnosti hlásí jedinec, který se zde často prezentuje jako arogantní, anonymně urážející zbabělec, manipulátor a demagog.
Pane Soukale, chcete podstatnou diskusi převést na osobní střety? Diskutujte, prosím věcně, děkuji! Hezký den!
Pane Komárku, moje poznámka je s ohledem na desítky komentářů Tajného zcela k věci. Chtěl-li jste vyvolat diskusi o etice a učitelích, nemohl jste si vybrat hůře.
Pokud by to napsal nějaký nový neznámý autor, tak řeknu, že je laciné moralizování naivního člověka... Nebo pokryteckého.
Takový Honza Nedvěd nebo pozdní Václav Havel...
Pane Soukale, zkuste diskutovat k tématu, nikoli o TU. Pane Doležele, nepokračujte, prosím v urážkách. Děkuji! Hezký den!
Pane Komárku, pokud vám nedochází, že už spojení tematiky textu s anonymitou je absurdní, pak nemohu brát vaše komentáře vážně.
Pane Komárku, jak chcete vést podstatnou a věcnou diskusi nad více než dva roky starým textem někoho, kdo viní ostatní přesně z toho, co dělá sám měrou vrchovatě natřesenou? Stačí si vzpomenout na to, čím tady v diskusi počastoval CatCatherine, o jiných lapsech nejhrubšího zrna nemluvě. Dělá se mi nevolno z tak obrovské míry pokrytectví, kterou v sobě článek TU tají. Opět platí, že na rohu ulice vrah o morálce káže.
Pane Komárku, končím. Jsem zvědavý, kdo vám zde bude diskutovat. Už jste vyštval dost lidí, přidávám se k nim. Nemám zapotřebí ztrácet čas psaním komentářů, které pak někdo svévolně maže (v necenzurované diskusi). Nic z toho, co jsem napsal, nebylo urážkou a já se odmítám podřizovat vaší aplikaci moci. Udělal jste z České školy tendenční sluníčkářsko-propagandistickou žumpu tvrdého jádra pražské kavárny. Gratuluji a doufám, že lidí, jako jste vy a tajnej bude co nejméně. Nedovedu vyjádřit slovy, jak moc vámi pohrdám. Hezký den!!!
Pane Stanzele, zdržte se, prosím urážek a diskutujte k tématu nikoli k osobě TU. Děkuji! Hezký den!
Už se beze stopy maže i odkaz na archivované komentáře P. Doležela na PI. Pěkně vyzmizíkovat z dějin, to se nám ta diskuse o etice pěkně rozběhla...
Pane Soukale, propagace přímé konkurence je minimálně neslušná. Tolik k etice. A diskutujte, prosím k tématu článku! Hezký den!
Pane Komárku, kde je v mém příspěvku nějaká urážka? V citaci textu Karla Kryla, jenž je příměrem dokládajícím, že diskutovat o problematice v článku traktované s TU je stejné jako bavit se s vrahem o etice? Tím přece neříkám, že TU je vrah nebo se chová jako vrah. To vám musím vysvětlovat?
Tak tedy základ je nediskutovat k osobě, která lže a manipuluje. Dobře. Zkusím.
TU se ptá, jak se mohlo stát, že tak mnoho učitelů zůstalo nepolíbeno gymnaziálním a vysokoškolským vzděláním v otázkách slušného chování, tolerance, pochopení jinakosti a kritického myšlení?
Inu ráda mu napovím - kdo nemá místo mozku navlhčené seno, pomocí vlastního kritického myšlení pochopí, že se mu někdo snaží dostat do hlavy v rámci vzdělávání multikulti vize, které nekorespondují s realitou. Inu, takový učitel se pak odkloní od propagandistického obsahu vnucovaného mu třeba ŠVP a jde si svou odlišnou cestou, protože ztrácí víru v to, co mu předkládají jako pravdu. A pak ulétne ostřejší výraz každému. TU je toho důkazem. Netuším, jaké slušné chování si TU představuje, že se vyučuje na vysoké škole, asi už tam dlouho nebyl. Děkuji panu Doleželovi za jeho snahu informovaně kultivovat zdejší informační stoku a přeju mu hodně štěstí.
Čím dál větší nesmysly, pane Komárku.
No článek napsal opravdu ten "pravý" autor. Jenže zapomíná, že z mnohých učitelů mluví mnohaletá zkušenost s českým školstvím i s neziskovkami a spoustou zdánlivě hezkých řečí.
Bude muset opravdu založit vlastní školu a najít nějaké nepřepracované schopné učitele. Přeji mu v tom hodně štěstí, protože je bude potřebovat. Hlavně bude potřebovat bohatého sponzora a hodně peněz. Asi si to může dovolit.
Já vidím kolem sebe jen schopné přepracované kantory. A naštvané kantory!
Všem čtenářům této diskuze doporučuji si přečíst inkriminovaný článek a diskusi pod ním, ať si můžete udělat nezkreslený obrázek a názor na reakci Tajného učitele.
Nebývá mým zvykem v poslední době vstupovat do diskusního klání několika učitelů, kteří na České škole ještě zůstali, a kteří se vyrovnali či horko těžko vyrovnávají z censurními zásahy editora.
Příspěvek Tajného učitele se mi zdá farizejský. Přivřu oči a mám představu, že vidím inkvizitora či exorcistu, který žije v jiném světě, než my ostatní hříšníci. Sprosťačí pan prezident, většina parlamentních poslanců, senátoři, municipální politici druhé či třetí politické ligy a jejich sprosťárny, invektivy, nadávky, pomluvy a všeliké další nepravosti, sprosťárny a prasárny se šíří éterem bez uzardění a v podstatě bez hranic, a nikomu to v podstatě příliš nevadí.
Nevím, jak je to v jiných profesích (asi bude stejné nebo podobné), ale kantoři jsou stejní lidé, jako jsou lékaři, sociální pracovnice, gynekologové, politici či specialisté v oboru věd psychiatrických. To všichni lidé pracují s lidmi a jsou pod sociálním tlakem. Mám pocit, že kantoři jsou pod daleko větším tlakem, než jiné profese. Občasné reakce kantorů, které Tajný učitel vystavuje na pranýř a přibíjí na kříž, jsou mimo jiné obrazem jejich permanentní frustrace, kterou prožívají téměř každý den. Kreativita se dnes nenosí a ani moc nehodnotí a mnoha každodenních situacích konfliktu s rodiči, žáky či inspektory nebo řediteli se jich většinou ani nikdo nezastane. Věru, ani Tajný učitel!
Projevy, které pranýřuje Tajný učitel, jsou podle mne lidské a nic lidského by nám nemělo být cizí. Jedině snad v případě, že Tajný učitel není člověk, ale E.T. Mimozemšťan.
„Nedovedu vyjádřit slovy, jak moc vámi pohrdám,“ říká P Doležel a ukončuje tím své působení na České škole. Na serveru pedagogicke.info pak přivítala J. Karvaiová P. Doležela: „Tak vítejte v klubu, pane Doležele. Stará parta se schází tady!!!“
„Jak moc vámi pohrdám“ - to je právě to, co prostupuje myšlení a postoje mnohých. A to je právě to, že se to zde často považuje za normální: „Projevy, které pranýřuje Tajný učitel, jsou podle mne lidské a nic lidského by nám nemělo být cizí.“ (Jiřina Janáčková) A taky je to to, co se zde mimo jiné, podle mého názoru, snaží p. Komárek mírnit. Myslím, že si myslí (společně s autory Tajným učitelem zmiňovaného RVP), že „úcta při jednání s druhými lidmi“ jsou důležité diskuzní hodnoty.
"Nevím, jak je to v jiných profesích (asi bude stejné nebo podobné), ale kantoři jsou stejní lidé, jako jsou lékaři, sociální pracovnice, gynekologové, politici či specialisté v oboru věd psychiatrických. To všichni lidé pracují s lidmi a jsou pod sociálním tlakem. Mám pocit, že kantoři jsou pod daleko větším tlakem, než jiné profese. Občasné reakce kantorů, které Tajný učitel vystavuje na pranýř a přibíjí na kříž, jsou mimo jiné obrazem jejich permanentní frustrace, kterou prožívají téměř každý den. Kreativita se dnes nenosí a ani moc nehodnotí a mnoha každodenních situacích konfliktu s rodiči, žáky či inspektory nebo řediteli se jich většinou ani nikdo nezastane. Věru, ani Tajný učitel!"
Paní Janáčková, máte zajisté pravdu. Otázka ale zní, kdo za to může a zda k tomu bohužel mnozí učitelé sami nepřispívají tím, že většinou setrvávají v nic neriskujících stereotypech a mlčky přijímají kreativitě na hony vzdálené nápady samozvaných "autorit", usilujících o kontrolu všeho, co se ve výuce šustne. Negativní účinky jejich nápadů přičítají pak někomu, kdo je nezpůsobil a kdo je ještě bezbrannější než oni. E. T. Mimozemšťany jsou ti, kteří tuto skutečnost odmítají brát na vědomí a chtějí naše školství "osvěžit" jen dalšími, centrálně ordinovanými stresory. Na své hvězdě či planetě jsou přece spokojeni, proto musí být spokojeni všichni. Paradoxem pak je, že když se učitelů někdo zastane, v lepším případě jich většina mlčí, v horším mu někteří začnou spílat.
Skutečně je to pravda. Žijeme v době post-pravdivé. Rasismus, xenofobie, nenávistné buranství jsou označovány za projevy lidské, symptomy únavy, konformity se způsobem vyjadřování většiny činitelů a tudíž nám, učitelům, ne cizí, nýbrž zcela pochopitelné. Ten, kdo se snaží diskurz moderovat, je označen za cenzora, nepřítele demokracie a propagátora totality.
Naopak ti, kteří svými činy vrací vzdělávání o desetiletí zpět, do věku všudypřítomného oka kontroly; ti kteří prosazují uniformitu, seznamy, testy, katalogy a kánony, deskriptory, vyjeté koleje šedé stejnosti a tupého následování neomylných vůdců, ti se vydávají za spasitele vzdělání, za vlajkonoše návratu starých dobrých časů, kdy vzdělání ještě neměl každý.
Doporučuji obráncům odvážného anonymního Tajnoučitele a "řízené diskuse" ala Komárkov:
Mio Dio, come sono caduta in basso!
"... ti se vydávají za spasitele vzdělání, za vlajkonoše návratu starých dobrých časů..."
Připomnělo mi to postřeh Daniela Münicha: Názory příslušníků konzervativní skupiny učitelů a modernistické skupiny na roli školy a vhodné přístupy ke vzdělávání jsou někdy nesmiřitelné.
Konstruktivní diskuse mezi oběma skupinami je však pro vývoj v našem školství nezbytná. Ale proč to nejde bez faulů?
Příklad: Je zde na ČŠ čerstvě vložený příspěvek (včetně videa) o věkově smíšených třídách. Zajímavé téma vyvolalo následující reakci: "Učitelku vyhodit a žáky dát do normální školy". To je diskuse učitelů - ve veřejném prostoru?
Ano, ti co léta rozbíjejí fungující školství a odsuzují naše děti být nevolníky majitelů know-how z rozvinutějších zemí, zaštiťující se pseudokorektností, svobodou a modernismem, se vydávají za spasitele vzdělání, za vlajkonoše světlých zítřků, kdy doklad o vzdělávání bude mít každý bez ohledu na jeho skutečnou vzdělanost.
Pane Vaňku, myslíte, že nevolníky majitelů know-how z rozvinutějších zemí z dětí činí pseudokorektní svobodomilovní modernisté? Nebo je to spíše systém financování škol od hlavy, prachmizerná úroveň pedagogických fakult a učitelských platů, švp-centrické pojetí výuky, nedostatek kvalifikovaných a zároveň dobrých učitelů?
Myslíte, že absolventi pseudokorektními modernisty založených soukromých či alternativních škol, jsou odkázáni na nevolníctví v montovnách? Myslím, že ne pane.
A maže, a maže, a maže.
Zase beze stopy.
Okomentovat